آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با سبك موسيقي باروك

سبك موسيقي باروك

در سراسر دنيا سبك‌هاي موسيقي بسياري وجود دارد. از موسيقي كلاسيك و باروك گرفته تا موسيقي امپرسيونيسم، مينيمال، پاپ، راك، پانك راك، اپرا، جاز، بلوز، هيپ پاپ، رپ، كانتري، الكترونيك، متال و موسيقي عصر نو (New Age). سبك موسيقي يك قطعه شنيداري، نشان‌دهنده دوره زماني، ريشه‌هاي منطقه‌اي، تكنيك اجرا و سازهاي استفاده‌شده در آن قطعه موسيقي است. در تقسيم‌بندي دوره‌هاي هنري در بخش موسيقي چهار دوره اصلي در نظر گرفته شده است. سبك موسيقي باروك (Baroque Music) اولين سبكي است كه پس از رنسانس بين سال‌هاي ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ ادامه داشته است. در اين مقاله قصد داريم با سبك موسيقي باروك بيشتر آشنا شويم.

واژه باروك به معني استادانه زينت كردن و ماهرانه درست كردن است. اينها ويژگي‌هاي هنرهاي دوره باروك در نقاشي، موسيقي، معماري و… است كه نشان‌دهنده اشرافيت و قدرت حكومت‌هاي اروپايي بوده است.

اگر علاقه‌مند به موسيقي كلاسيك هستيد و در نظر داريد نواختن سازي از سازهاي كلاسيك را بياموزيد حتما بهترين آموزشگاه موسيقي را انتخاب كنيد تا ظرافت‌هاي اين هنر بي‌نظير را بهتر ياد بگيريد.

ويژگي‌هاي موسيقي باروك

ويژگي مهم موسيقي باروك يگانگي يا به بيان بهتر يكنواختي حالت موسيقي است. اگر قطعه‌اي از موسيقي باروك آرام و ملايم آغاز شود تا انتها همانطور خواهد بود و اگر هم موسيقي در آغاز شاد باشد تا آخر اين حالت ادامه پيدا مي‌كند. البته آثار آوازي باروك از اين قاعده مستثني هستند.

آهنگسازان دوره باروك براي هر حس و حالت انساني زباني خاص و مشترك ايجاد كرده بودند تا حسي مشترك را به همه افراد شنونده قطعات موسيقي انتقال دهند. اين كار باعث شده بود حتي افراد هم براي ابراز حالت‌هاي خاص شخصي از اين آهنگ‌ها استفاده كنند.

ريتم هم در سبك موسيقي باروك به جز در موارد اندكي تغيير نمي‌كند و پيوستگي دارد. تم اوليه قطعه موسيقي به شكل‌هاي مختلف براي مثال حالت‌هاي سوالي و جوابي تكرار مي‌شود. شايد تصور شود موسيقي دوره باروك به دليل پيوستگي قطعات و تكرار پياپي يك ايده در ملودي يكنواخت است اما در واقع با ريزه‌كاري‌هاي فراوان تزئين شده است. به همين دليل اغلب افرادي كه شنونده حرفه‌اي موسيقي نيستند موسيقي‌هاي باروك را شبيه به هم مي‌دانند.

موسيقي باروك تاكيد بر ضرب دارد و اين ويژگي تفاوت اصلي موسيقي باروك با آثار موسيقي رنسانس محسوب مي‎‌شود. در موسيقي باروك موسيقي سازي و آوازي از يكديگر جدا شدند و قواعد جديد هارموني تدوين شد. در اين موسيقي سازهاي بادي بيشتر مورد استفاده قرار گرفته است و استفاده از سازهاي كلاويه‌اي شكل گرفت.

بافت موسيقي دوره باروك پلي فونيك است و حداقل دو يا چند خط ملودي توجه شنونده را به خود جلب مي‌كند. بافت پلي فونيك از اجراي هم‌زمان چند خط ملوديك و مجزا به وجود مي‌آيد. اين بافت باعث كامل شدن موسيقي شده و به آن بعد مي‌بخشد.

در انتهاي دوره باروك موسيقي داراي بافت چندصدايي بود. خط‌هاي مربوط به سوپرانو و باس مهم‌ترين خط‌هاي ملودي اين دوره محسوب مي‌شدند و براي افراد جذابيت بيشتري داشتند.

دوره‌هاي زماني موسيقي باروك

دوره موسيقي باروك در فاصله ميان دوره رنسانس و دوره كلاسيك قرار دارد. اين دوره به سه دوره آغازين (۱۶۰۰-۱۶۴۰)، دوره مياني (۱۶۴۰-۱۶۸۰) و دوره پاياني (۱۶۸۰-۱۷۵۰) تقسيم شده است. دوره پاياني باروك نماينده آثار مشهور موسيقي باروك محسوب مي‌شود اما موسيقي‌داناني نظير مونته‌وردي دوره آغازين را به يكي از انقلابي‌ترين دوره‌هاي تاريخ موسيقي تبديل كرده‌اند.

در دوره آغازين باروك موسيقي‌دانان ايتاليايي بر اساس متن‌هاي پرشور و احساس اين دوره اپرا را به تاريخ هنر معرفي كردند. در اين دوره صداهاي آوازي با خط‌هايي ملوديك همراهي مي‌شدند.

در دوره مياني موسيقي باروك يك سبك جديد متاثر از ايتاليا در تمام كشورهاي اروپايي گسترش پيدا كرد. ويژگي مهم اين دوره اهميت موسيقي‌سازي بود و در ميان سازها خانواده ساز ويولن محبوبيت بيشتري در ميان مردم داشت.

در دوره پاياني موسيقي باروك جنبه‌هاي هارموني پديد آمدند. موسيقي پلي فونيك مجددا اوج گرفت و يوهان سباستين باخ نهايت هنر خود را به هنر عرضه كرد.

يوهان سباستين باخ به عنوان نماد موسيقي باروك شناخته مي‌شود. فردريك هندل، كلوديو مونتوردي، آركانجلو كورلي و آنتونيو ويوالدي نيز از ديگر بزرگان موسيقي دوره باروك هستند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۷:۱۸ توسط:norouzi موضوع:

آشنايي با ساز فلوت

ساز فلوت

فلوت يكي از سازهاي بادي است كه از جنس فلز يا چوب ساخته مي‌شود. شكل ظاهري اين ساز بسيار شبيه به ساز ني است، اما با طول كمتر. البته براي نواختن لازم است آن را به صورت پهنا بگيريد و بنوازيد. به همين دليل تشخيص آن در يك گروه شلوغ اركستري از ميان جمعيت كار آساني است. چرا كه اين ساز به شكل خاصي در دستان شما قرار مي‌گيرد و نواخته مي‌شود.

شما اين ساز را مي‌توانيد در آموزشگاه موسيقي راه صبا بياموزيد. اين آموزشگاه را مي‌توانيد براي آموزش موسيقي به كودكان خود انتخاب كنيد.

صداي اين ساز از طريق هدايت هوا به داخل آن ايجاد مي‌شود و شما مي‌توانيد از طريق سوراخ‌هايي كه بر روي ساز ايجاد شده، نت‌هاي مختلفي را براي نواختن قطعه مورد نظر خود تغيير دهيد. اين تغيير صدا به كمك انگشتان شما انجام مي‌شود. بايد دقت داشته باشيد كه براي يادگيري اين ساز به يكي از مراكز آموزش موسيقي معتبر مراجعه كنيد تا آموزش اين ساز را از ابتدا به صورت صحيح و اصولي بياموزيد.

طول فلوت معمولا ۶۶ سانتي متر است و طول قطر آن حدود ۲ سانتي متر است. در صورتي كه فلوت از فلز ساخته شده باشد، جنس آن يكي از فلزهاي نيكل نقره، مس، روي و حتي طلا است.

تاريخچه ساز فلوت

فلوت يكي از قديمي‌ترين سازهاي جهان است. قدمت آن به حدود ۹۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح برمي‌گردد و موسيقي‌دان‌ها بر اين باورند كه مبدا پيدايش اين ساز در كشور چين و سرزمين‌هاي شرقي بوده است. اين فلوت‌ها از جنس چوب گياه بامبو ساخته مي‌شد. پس از اين، ساز فلوت مورد توجه يونانيان قرار گرفت. اما آن‌ها به سليقه خود ساز را تغيير دادند. فلوت ساخته شده توسط آن‌ها داراي ۶ سوراخ بود و از انتهاي ساز نواخته مي‌شد.

اين ساز از قرن ۱۲ مورد توجه اروپاييان قرار گرفت. آن‌ها از اين ساز بادي در موسيقي‌هاي نظامي استفاده مي‌كردند. سپس در قرن هفدهم اين ساز به عنوان مهم‌ترين ساز در موسيقي‌هاي اركستري دربار شناخته مي‌شد.

براي اين ساز در قرن هفدهم اتفاقات مهم ديگري هم افتاد. در اواخر اين قرن ساختمان اين ساز با ۳ قسمت متفاوت معرفي شد. سر، بدنه و پايه ساز.

امروزه اين ساز انواع مختلفي دارد كه در ادامه به شما معرفي مي‌كنيم.

ساز فلوت و انواع آن

اين ساز هم مانند سازهاي ديگر انواع مختلفي دارد. ممكن است هر كشوري بر اساس سليقه موسيقي خود در ساختار يك ساز تغييراتي ايجاد كند تا با فرهنگ مردمان آن كشور همخواني بيشتري پيدا كند. فلوت هم در كشورهاي مختلف طرفداران خاصي پيدا كرد و انواع مختلفي از خود را به جامعه موسيقي نشان داد. از ميان همه مدل‌ها، فلوت كليد دار بيشترين طرفدار را دارد كه نام اصلي آن بوهم است.

فلوت باس يكي از مدل‌هاي اين ساز است كه توسط يك شخص ايتاليايي ساخته شد. صداي اين ساز همان‌طور كه از نامش پيداست، به صورت بم است. اين فلوت معمولا از جنس نيكل يا نقره ساخته مي‌شود. شكل ظاهري آن كمي با فلوت‌هاي معمولي متفاوت است. فلوت باس به شكل حرف J و با سر خميده است.

فلوت آلتو نيز از لحاظ شكل ظاهري به فلوت باس نزديك است. البته اين مدل به شكل فلوت معمولي هم ساخته مي‌شود. به اين ساز، فلوت سل هم گفته مي‌شود. زيرا نت‌هاي آن يك چهارم پايين‌تر از آن نتي كه نوشته مي‌شود به صدا درمي‌آيد.

فلوت پيكولو يك ساز كوچك است كه آن را گاهي فلوت اكتاو نيز مي‌گويند. جنس ساخت آن معمولا از عاج، شيشه و چوب است. اما امروزه از جنس‌هاي ديگر فلزات، پلاستيك و رزين هم ساخته مي‌شود. اما شايد بپرسيد چرا به آن فلوت اكتاو مي‌گويند. اين ساز يك اكتاو بالاتر نواخته مي‌شود و صداي آن به گوش مي‌رسد. اين ساز يك نقطه ضعف دارد. آن هم اين است كه قابليت نواختن نت C را نداريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۳:۳۷ توسط:norouzi موضوع:

آشنايي با رشته موسيقي

رشته موسیقی

موسيقي روح و روان ما را نوازش مي‌كند. شروع يادگيري چنين هنري لازمه هوش و استعداد افرادي است كه بتوانند احساس خود را از طريق دستان خود بر روي ساز بياورند. اگر احساس مي‌كنيد مي‌توانيد در آينده يك نوازنده يا كارشناس موسيقي متبحر شويد رشته موسيقي انتخاب مناسبي براي شماست.

براي يادگيري حرفه‌اي اين رشته بهتر است تحصيلات خود را در دانشگاه‌هاي معتبر هنر بگذرانيد سپس به دنبال بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران باشيد تا بتوانيد به صورت تخصصي ساز مورد نظر خود را براي يادگيري آغاز كنيد.

براي اين كه در هر رشته‌ تحصيلي موفقيت خود را به دست آوريد لازم است خاص‌تر از باقي افراد باشيد. اما اين خاص بودن را در دنياي موسيقي چگونه مي‌توان تعريف كرد؟ امروزه هنرمندان زيادي هستند كه از سبك هم تقليد مي‌كنند. ممكن است اثري كه ثبت مي‌كنند براي شنونده تا مدتي هم گوشنواز باشد، اما اگر اين اثر را به سبك ديگري يا متفاوت‌تر خلق كنيد طرفداران بيشتري را به سمت خود مي‌كشاند. اما قبل از همه اين مسائل سعي كنيد موسيقي را از پايه بياموزيد.

تحصيل و آموزش رشته موسيقي

تحصيل در اين رشته نياز به ذوق هنري در زمينه موسيقي دارد. نوازندگان معروف دنيا آموزش موسيقي را از سنين كم آغاز كردند. آموزش در سنين پايين اين امتياز را به فرد مي‌دهد تا فرصت بيشتري براي تمرين داشته باشد. براي مثلا كودكي كه همزمان با تحصيل در مدرسه به آموزشگاه موسيقي مي‌رود مي‌تواند آخر هفته خود را به يادگيري و تمرين بيشتر اختصاص دهد.

اما فردي بزرگسال، كار و شغل دغدغه اوست. شايد در آخر هفته‌ها زماني را براي تمرين موسيقي نداشته باشد. همچنين تمركز براي يادگيري در سنين كم بسيار بيشتر از سنين بالاست. به همين دليل تاكيد مي‌كنيم كه آموزش اين هنر جهاني را از سنين كم بياموزيد.

اما بسياري از افراد با وارد شدن به دوره دبيرستان، به اين فكر مي‌افتند كه آموزش موسيقي را ادامه دهند. مفاهيم آن را از ابتدا و پايه بياموزند. از همين رو براي ادامه دادن اين هنر تحصيل در اين رشته را انتخاب مي‌كنند. هنرستان‌هاي زيادي در سطح كشور وجود دارند كه مفاهيم موسيقي را از پايه و اصولي به نوجوانان مي‌آموزند. آن‌ها در طي اين سال‌ها ساز مورد علاقه خود را پيدا مي‌كنند، يا به سمت حرفه خاصي مي‌روند.

اين دوران خوبي براي انتخاب مسير شغلي و حرفه فردي در آينده است. زيرا پس از پايان دوره تحصيل مي‌تواند براي كسب درآمد خود از اين هنر فكر مناسبي داشته باشد تا نتيجه زحمت خود را ببيند.

بازار كار رشته موسيقي

بعد از سال‌ها آموزش و تمرين نگران آينده شغلي خود مي‌شويد. آموزش و تمرين تا ابد كار مفيدي است. اما زماني كه ما بر اين هنر مسلط شده‌ايد حيف است كه از آن درآمدي نداشته باشيد. زمينه‌هاي شغلي بي‌نظيري با يادگيري اين هنر خواهيد داشت. شما مي‌توانيد در كارگاه‌هاي ساخت ساز فعاليت داشته باشيد. سازهاي متنوع را تست و عيوب آن را مشخص و اعلام كنيد. تعميرات سازها را بياموزيد.

يكي از بارزترين شغل‌هاي هنري در زمينه موسيقي آموزش ساز به هنرجويان است. شما مي‌توانيد يك ساز را به صورت تخصصي بياموزيد و آن را به شاگردان خود آموزش دهيد. البته براي اين كه آموزشگاه به كار شما اعتماد كند لازم است مدتي تجربه به دست آوريد. شايد از شما بخواهند كه يك تست عملي براي يكي از اساتيد آموزشگاه داشته باشيد. همچنين مي‌توان براي مدتي در خانه خود يك كلاس موسيقي داير كنيد تا كم كم افراد با فن آموزشي شما آشنا شوند.

در صورتي كه به آهنگسازي علاقه داشته باشيد مي‌توانيد علوم اين هنر را بياموزيد و پس از مدتي در استوديوهاي ضبط موسيقي فعاليت كنيد.

مشاغل ديگري هم در اين حوزه وجود دارند. مانند: اجراي موسيقي تئاتر و نمايش، نوازندگي و حضور در گروه كر، ساخت موسيقي فيلم و … .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۵:۱۲ توسط:norouzi موضوع:

آشنايي با تاريخچه سازدهني

تارÛ?Ø®Ú?Ù? سازدÙ?Ù?Û?

سازدهني از خانواده سازهاي بادي است. اين ساز هم مانند سازهاي ديگر نياز به آموزش نت دارد. به همين دليل آموزشگاه‌هاي موسيقي زيادي براي آموزش اين ساز داير شده‌اند تا به هنرجوها به صورت حرفه‌اي و اصولي اين ساز را بياموزند.در ادامه با هم به تاريخچه سازدهني مي‌پردازيم و با انواع آن آشنا مي‌شويم.

براي يادگيري اصولي اين ساز مي‌توانيد به يك  آموزشگاه موسيقي در تهران  يا شهرستان‌ها مراجعه كنيد تا از همان ابتدا با روش حرفه‌اي‌ها ساز دهني بنوازيد.

تاريخچه ساز دهني

اين ساز تاريخچه كهني دارد. زادگاه آن به كشور چين باز مي‌گردد. البته اين ساز هم طي سال‌هاي دور متوجه تغييرات زيادي شده است. ساز دهني كه در گذشته توسط هنرمندان آن زمان نواخته مي‌شد بسيار متفاوت‌تر از ساز دهني در عصر جديد بوده است.

در قرن هفدهم چيني‌ها براي ساخت ساز دهني از چوب بامبو استفاده مي‌كردند. آن‌ها نام اين ساز را شنگ (sheng) مي‌ناميدند كه در آن زمان به يكي از پرطرفدارترين سازها تبديل شده بود. ديري نگذشت كه اين ساز به كل دنيا توسط بازرگانان معرفي شد.

بعدها در اوايل قرن هجدهم عده‌اي براي ساخت اين ساز از فلز كمك گرفتند. با نتيجه گيري از اين ساختار جديد ديگر كسي سازدهني خود را از جنس بامبو نساخت. اما اگر بخواهيد بدانيد كه ساز دهني كه به شكل امروزي وجود دارد را براي اولين بار چه كسي ساخت بايد به سال ۱۸۲۵ برويم. شخصي به نام ريتا اولين ساز دهني مطابق با شكل امروزي را ساخت. اين ساز داراي ۱۰ سوراخ صدا و ۲ صفحه براي توليد صدا در دم و بازدم بود. زماني كه هوا از طريق دهان آن‌ها در ساز به گردش درمي‌آمد، صدا توليد مي‌شد.

حدود ۴ سال پس از اين اتفاق شخصي آلماني به نام مسنر كه صاحب شغل ساعت سازي بود شروع به تمرين با ساز دهني نمود. او با اين كار توانست سود مناسبي در كار خود به دست آورد و چنان تاثيري بر روي ديگر همكاران خود بگذارد كه آن‌ها هم به ساز دهني روي آورند.

انواع مختلف ساز دهني

اگر مي‌خواهيد به تازگي با اين ساز آشنا شويد و يكي از مدل‌هاي آن را براي آموزش انتخاب كنيد باقي مطالب ما را بخوانيد. بعد از آشنايي با تاريخچه سازدهني بهتر است با انواع آن آشنا شويد و يك مدل آن را براي يادگيري آغاز كنيد.

سازدهني ترمولو:

ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين نوع سازدهني است. سازدهني مدل ترمولو داراي ۲۴ سوراخ در دو رديف است. معني جمله اين است كه ساز دهني ترمولو داراي ۲۴ نت است. نام اين ساز دهني بر اساس صدايي كه توليد مي‌كند انتخاب شده، ترمولو در زبان ايتاليايي به معني لرزاندن است.

سازدهني دياتونيك:

نام ديگر اين ساز، هارپ و يكي از پرطرفدارترين سازدهني‌هاست. اين نوع ساز دهني در سبك‌هاي راك، كانتري، وسترن، بلوز و فولك كاربرد دارد. داراي ۱۰ سوراخ دو طرفه به صورت فوت و مكش به صدا در مي‌آيد.با ساز دهني دياتونيك مي‌توانيد نت‌هاي اصلي را بنوازيد و اگر بخواهيد با اين ساز نت‌هاي ديگري را هم به صدا درآوريد لازم است از حنجره و لب و زبان خود هم كمك بگيريد.

سازدهني كروماتيك:

تمام نت‌هاي كروماتيك توسط اين سازدهني اجرا مي‌شود. قسمت انتهايي اين ساز يك كليد تعبيه شده كه كارش اين است كه با فشردن آن هر نت در حالت فوت يا مكش را به صورت بالاتر بنوازد. كاربرد اين ساز در سبك‌هاي موسيقي پاپ و كلاسيك است.

سازدهني كورد:

اين نوع سازدهني هم يكي از مدل‌هاي پرطرفدار است كه در سايزهاي مختلف توليد مي‌شود. اين ساز در پس زمينه سازهاي ديگر همراه مي‌شود تا يك اثر موسيقي بي نظير ايجاد كند.

سازدهني باس:

اين نوع سازدهني تنها از طريق فوت و دميدن به صدا در مي‌آيد. براي مكش تلاش بي‌فايده نكنيد. اين ساز هم مانند مدل كورد براي پس زمينه با سازهاي ديگر به كار مي‌رود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۰:۱۷ توسط:norouzi موضوع:

مفاهيم اوليه تئوري موسيقي

تئوری موسیقی

هنر موسيقي هم مانند هر هنر و علم ديگري بر پايه و اساس قوانيني ايجاد شده است. هر فردي كه بخواهد دوره آموزش سازي را آغاز كند بايد با مفاهيم اوليه تئوري موسيقي آشنا باشد. درك درستي از تئوري موسيقي داشته باشد تا بتواند هميشه مشتاق يادگيري بماند. در اين مقاله مي‌خواهيم شما را با اين مفاهيم كلي آشنا كنيم كه اگر قصد يادگيري موسيقي داريد، به صورت علمي و دقيق با آن آشنا شويد.

تئوري موسيقي در واقع الفباي اوليه موسيقي است. مانند دستور زبان در هر زبان گفتگويي كه در دنيا وجود داشته باشد. شما هم براي نواختن ساز بايد با الفباي موسيقي آشنا باشيد تا بتوانيد احساس درستي از آن به شنونده منتقل كنيد. اما زبان موسيقي يك زبان جهاني است. شما اگر دستور زبان يك قطعه را به هر كشوري با خود ببريد، نواختن يك قطعه مشخص را مي‌شنويد. براي يادگيري اين مفاهيم مي‌توانيد به دنبالبهترين  آموزشگاه موسيقي در تهران باشيد.

بنابراين شما با يادگيري نت خواني، يك زبان جهاني را مي‌آموزيد كه مورد قبول همه كشورهاست. البته نت خواني براي هر سازي متفاوت است. هر نت براي ساز مشخصي بسته به ساخت آن ساز نوشته مي‌شود. براي مثال نحوه نوشتن نت يك قطعه براي ساز گيتار با ساز سنتور متفاوت است.

اگر بخواهيد با مفهوم نت آشنا شويد ما آن را به سادگي به شما معرفي مي‌كنيم. نت‌ها هفت گونه هستند كه با تركيب آن‌ها يك قطعه از موسيقي پديد مي‌آيد. نت‌ها الفباي موسيقي و در واقع دستور زبان موسيقي هستند كه راهنماي گام به گام شما براي نواختن ساز مورد علاقه شماست.

مفاهيم ابتدايي كه به شما مي‌گوييم لازم است توسط هر هنرجوي موسيقي فرا گرفته شود. اين مفاهيم شما را به سمت حرفه‌اي شدن مي‌برد. بهتر است براي يادگيري آن از نقطه صفر شروع كنيد و به تدريج پيشرفت كنيد.

موسيقي چيست؟

اما واقعا به چه صدايي مي‌گوييم موسيقي؟ به هر صداي خوشايندي كه بر اساس نظم خاصي ساخته شود موسيقي مي‌گويند. موسيقي داراي رابطه زماني است. اين رابطه زماني به صورت سكوت مشخص مي‌شود. ريتم و ملودي، تشكيل دهنده موسيقي هستند. پس اگر ريتم و ملودي به صورت زمان و معيار مشخص باشند موسيقي تعريف مي‌شود. موسيقي مجموعه‌اي از صداهاي هماهنگ است

حتما براي شما هم پيش آمده كه با شنيدن يك موسيقي حالتان دگرگون شود. موسيقي با خود باري از انرژي حمل مي‌كند كه آن را به شنونده مي‌رساند. ممكن است با يك قطعه چنان روحيات و احساسات شما فعال شود كه خود متعجب شويد. موسيقي را دست كم نگيريد. قادر است در ذهن شما خاطرات زيادي ثبت كند.

حتي شايد روزهايي را با استرس در محل كار حاضر شويد. اما تصميم بگيريد كه چند قطعه از موسيقي دلخواد خود را گوش دهيد. بعد از چند لحظه متوجه خواهيد شد كه حجم عظيمي از استرس و تشويش‌هاي شما از بين مي‌رود. اين همان انرژي است كه نوازندگان با زبان جهاني نت خواني به شما القا مي‌كنند.

 

معني دقيق صدا و بسامد

صدا چيست؟ صدا از ارتعاشات هوا ايجاد مي‌شود. در واقع با جابجايي هوا در ابعاد مختلف، صدا ايجاد مي‌شود. ما انسان‌ها مي‌توانيم صداهايي در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ كيلو هرتز ارتعاش را بشنويم. يكي از ويژگي‌هاي صدا، بسامد آن است. البته صدا ويژگي‌هاي ديگري مانند طول موج و سرعت صدا و دامنه آن را هم دارد.

هر صدايي با توجه به لرزش‌هايي كه دارد به وجود مي‌آيد. به هر ثانيه از اين لرزش‌ها، بسامد گفته مي‌شود. واحد اندازه گيري بسامد هرتز است. كلمه هرتز برگرفته از نام دانشمند آلماني است.

همان‌طور كه گفتيم صدا بر اساس لرزش به وجود مي‌آيد. اين لرزش‌ها مي‌تواند به صورت منظم يا نامنظم باشد. در صورتي كه اين لرزش‌ها منظم باشد، موسيقي جذابي را ايجاد مي‌كند كه براي گوش ما جذاب مي‌شود.

زير يا بم بودن صدا بستگي به ميزان بسامد آن دارد. به طوري كه اگر صداي بمي را در موسيقي بشنويد بيانگر آن است كه بسامد صدايي پاييني دارد. همچنين بسامد صدايي بالا، صداي زير را نشان مي‌دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۷:۲۳ توسط:norouzi موضوع:

آموزش كوك كردن گيتار

کوک کردن گیتار

سازهاي زهي براي نواختن نياز به تنظيمات خاصي دارند. در واقع سازهاي زهي از آن دسته از سازها هستند كه به وسيله تار يا سيم نواخته مي‌شود. از انواع سازهاي زهي مي‌توان به گيتار، تار، تنبور، سه تار، شورانگيز، ويولن، كمانچه و … اشاره كرد. تمامي اين سازها بايد بر اساس سيم و تارهاي نصب شده روي بدنه خود تنظيم شوند تا صداي بهتري از خود توليد كنند. در اين مقاله شما را با كوك كردن گيتار آشنا مي‌كنيم. اما به هر حال اگر ساكن پايتخت هستيد و مي‌خواهيد اين فن را به صورت حرفه‌اي بياموزيد بايد به دنبال يك  آموزشگاه موسيقي در تهران باشيد.

نوازندگان حرفه‌اي و و آنان كه ساليان سال است ساز در دستان خود مي‌گيرند تنها با توليد چند صدا مي‌توانند تشخيص دهند كه ساز زهي كوك است يا خير. اما براي افراد مبتدي راه‌هايي وجود دارد كه بتوانند به راحتي ساز خود را كوك كنند و از صداي آن لذت ببرند.

كوك كردن ساز يكي از چالش‌هاي افراد در ابتداي يادگيري است. ممكن است تا مدت‌ها به آن اهميت زيادي داده نشود. اين موضوع به اين شكل براي شما در ذهنتان ايجاد مي‌شود كه سازي كه در دستان استاد شماست صداي فوق‌العاده‌اي دارد و سازي كه خودتان در هنگام تمرين از سازتان ايجاد مي‌كنيد آن كيفيت را ندارد. اين اتفاق ممكن است شما را دل زده كند و انرژي شما را بگيرد. بسياري از افراد كه پس از مدتي از ساز خود زده مي‌شود چنين دليلي در پس كارهايشان وجود دارد.

كوك كردن گيتار

اولين قدم براي نواختن كوك كردن آن است. زماني كه ساز جديدي در دست خود مي‌گيريد بايد به صورت حرفه‌اي صداي آن را به بهترين شكل ممكن تنظيم كنيد. همين موضوع باعث مي‌شود در هنر خود انگيزه بيشتري بگيريد، چرا كه از همان ابتداي يادگيري به شكل حرفه‌اي با آن برخورد كرده‌ايد.

كوك كردن سيم‌هاي گيتار كاملا به اين بستگي دارد كه شما نواختن اين ساز را به تازگي آغاز كرده باشيد، و يا با نواختن آن قدرت تشخيص كوك بودن آن را خواهيد داشت.

براي مثال اساتيدي كه چند سال با اين ساز نواختن را گذرانده‌اند، با تست صداي هر سيم آن متوجه كوك بودن آن مي‌شوند. به اين صورت كه از سيم‌ها به نوبت صدا توليد مي‌كنند و بر اساس آن صدا، سيم مورد نظر را تنظيم مي‌كنند.

اما براي افراد مبتدي نياز است از وسيله‌اي كمكي استفاده كنيم. امروزه اپليكيشن‌هايي وجود دارد كه صداي توليد شده ساز شما را تحليل و بر اساس آن شما را راهنمايي مي‌كنند.

روش ديگري نيز براي افراد مبتدي وجود دارد. البته از مبتدي بودن هراسي نداشته باشيد. تمامي نوازندگان حرفه‌اي نيز از نقطه‌اي هنر خود را آغاز كرده‌اند. پس از مدتي شما نيز بدون وجود وسيله يا اپليكيشني صداي ساز خود را به خوبي ميشناسيد و تنظيمات آن را انجام مي‌دهيد. در ابتدا شما به تيونر نياز داريد. تيونرها يك وسيله الكتريكي هستند كه با سه چراغ و يك صفحه نمايشگر و ميكروفون، شما را از تنظيم بودن يا نبودن صداي سازتان باخبر مي‌كند. با نواختن هر سيم، صدا از طريق ميكروفون به تيونر اعلام مي‌شود. در صورتي كه سيم تنظيم باشد، چراغ سبز بر روي دستگاه روشن و در غير اين صورت چراغ‌هاي قرمز روشن مي‌شود.

تست صداي گيتار

پس از تنظيم كردن سيم‌ها، بايد از صداي گيتار خود تست بگيريد. با آن يك قطعه كه به آن تسلط كافي داريد را بنوازيد. صداي آن را با صداي ساز استاد خود مقايسه كنيد و با دستگاه تيونر و اپليكيشن‌هاي مربوط بسنجيد.

براي سنجيدن صداي گيتار خود بايد با مفاهيم اوليه آن آشنايي كافي داشته باشيد. نت‌ها را بشناسيد، فواصل بين نت‌ها را بدانيد. نام هر سيم را به خوبي بدانيد. ما به شما يادآوري مي‌كنيم كه اسامي سيم‌هاي گيتار به ترتيب از پايين به بالا، شامل مي، سي، سل، ر، لا است.

افرادي كه براي برنامه‌هاي مهمي مانند برگزاري كنسرت و جشن‌ها آماده مي‌شوند، قبل از شروع برنامه حتما صداي ساز خود را امتحان مي‌كنند. با آن قطعه مورد نظر را تمرين مي‌كنند تا اصطلاحا دستشان براي نواختن گرم شود و همچنين صداي ساز را تنظيم و كوك كنند. كوك كردن گيتار بايد خيال شما را از بابت صداي توليدي ساز راحت كند.

جاي ديگري كه تست صداي گيتار بايد برايتان مهم باشد، هنگام خريد ساز است. بهتر است براي خريد با فردي كه شناخت كافي از ساز دارد اقدام كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۹:۵۸ توسط:norouzi موضوع:

آشنايي با اصول آهنگسازي

همه ما در طول روز اصوات مختلفي مي‌شنويم. اما گوش ما به همه اين صداها جذب نمي‌شود. براي جذب شدن به سمت صدا بايد به صورت يك قطعه موسيقي جذاب باشد تا گوش ما آن را دنبال كند.

براي آهنگسازي فرد بايد استعداد و علاقه اين كار را داشته باشد. در واقع استعداد مهم‌ترين ويژگي اين فرد بايد باشد. همچنين فرد بايد دوره‌هاي مربوط براي اين هنر را گذرانده باشد. تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و يا به صورت خودجوش در كلاس‌هاي آهنگسازي دوره ببيند. شما مي‌توانيد اين آموزش را در  بهترين آموزشگاه موسيقي بياموزيد.

گاهي اوقات با شنيدن يك قطعه موسيقي آن‌قدر حال و هوايمان تغيير مي‌كند كه تا چند روز ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين موسيقي حاصل مدت‌ها زحمت آهنگساز است. طبيعتا چنين آثار هنري در مدت كوتاهي پديد نيامده است.

آهنگساز كيست؟

خلق يك قطعه موسيقي توسط هنر و دانش يك آهنگساز به وجود مي‌آيد. در واقع آهنگساز بايد كاملا با نت خواني و نت نويسي، هارموني و رهبري اركستر آشنا باشد. اين افراد سال‌هاي سال است با موسيقي عجين شده‌اند. درك درستي از مفاهيم آن دارند و با سبك‌هاي موسيقي آشنا هستند. علاوه بر اين با تمامي سازهاي دنيا آشنايي دارند، حتي اگر قادر به نواختن آن نباشند، درك عميقي از آن ساز دارند. آهنگساز لازم است كليات و جزئيات تئوري موسيقي را بداند.

يك آهنگساز حرفه‌اي، تمام دانش و احساس خود را از سازهاي مختلف مي‌گيرد و از هماهنگي آن‌ها يك تركيب جالب پديد مي‌آورد. هر چقدر اين اثر خلاقانه‌تر و باب ميل اكثريت جامعه باشد، ماندگارتر مي‌شود.

گاهي آهنگ و ملودي آن‌قدر قوي و دلنشين است كه ضعف شعر و صداي خواننده را پوشش مي‌دهد. اما امروزه آهنگسازان حرفه‌اي براي شعر و خوانندگان حرفه‌اي كار مي‌كنند تا نتيجه نهايي فوق‌العاده از آب درآيد.

بهتر است آهنگساز حداقل با اصول نواختن يك ساز آشنا باشد. پيشنهاد مي‌شود با نواختن ساز پيانو كار خود را شروع كند. اين ساز مادر سازهاست. با پيانو مفهوم ريتم، ضرب، سبك و … آشنا مي‌شود. اين موضوع الزامي نيست. چرا كه بسياري از آهنگسازان حرفه‌اي تنها با زمزمه آهنگ مورد نظر خود را خلق كرده‌اند.

اصول آهنگسازي چيست؟

براي آهنگسازي نياز به برداشتن چند قدم داريم. در قدم اول بايد سبك‌هاي موسيقي را بشناسيد و سبكي كه فكر مي‌كنيد در آن موفق خواهيد شد را انتخاب كنيد.

آهنگساز لازم است قبل از ساخت يك قطعه، سبك مورد نظر را مشخص كند. همچنين بداند كه شهر يا ترانه اين آهنگ با چه لحني توسط خواننده، خوانده شود. سپس بايد بداند كه از چه سازهايي در آهنگ خود استفاده كند.

خلاق بودن در هر كاري توصيه مي‌شود. يك آهنگساز مي‌تواند چهارچوب‌ها را بشكند و يك اثر خاص خلق كند. اين خاص بودن در ذهن شنونده مي‌ماند و ماندگار مي‌شود.

گام بعدي مشخص كردن فرم موسيقي است. براي قطعه‌اي كه مي‌خواهيد خلق كنيد لازم است بخش‌هاي تكراري و يكسان را مشخص كند. در واقع بايد قسمت‌هاي مختلف قطعه را مشخص كنيد.

براي مرحله بعدي بايد خلاقانه عمل كنيد. اين مرحله مخصوص ايده‌پردازي شماست. راه‌هاي مختلف را بارها و بارها تكرار كنيد تا يك جرقه در ذهنتان روشن شود. اگر احساس خستگي كرديد، از ادامه كار دست بكشيد، براي خلاقيت لازم است ذهن شما در حالت خوبي باشد. اگر خودتان سازي را مي‌نوازيد، دست به كار شويد. با ساز خودتان شروع به نواختن و خواندن كنيد. اگر به دلتان نشست آن را بر روي كاغذ يادداشت كنيد. شما مي‌توانيد هر بار قسمت‌هايي از آن را حذف، ويرايش و اضافه كنيد.

متفاوت باشيد و تضادهاي جالب ايجاد كنيد. مردم موسيقي تكراري را نمي‌پسندند. از ريسك‌ها نترسيد و در بخش‌هايي از قطعه تضادهايي را براي جذابيت بيشتر آن ايجاد كنيد.

در مرحله آخر به طور كامل كار را بررسي كنيد و تغييرات نهايي را انجام دهيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۴:۰۰ توسط:norouzi موضوع:

متدهاي آموزش موسيقي به كودكان

آموزش موسيقي هم مانند باقي آموزش‌هاي هنري نياز به تمركز و دقت دارد. اين هنر براي آموزش نيازمند اين موضوع است كه متدهايي را داشته باشد تا فرد را براي تمرينات به شوق آورد. متدهاي آموزش موسيقي به كودكان بايد با سن آن‌ها متناسب باشد. اساتيدي كه براي كودك خود انتخاب مي‌كنيم بايد كمي هم علم روانشناسي و ارتباط برقرار كردن با كودك را بلد باشد.

شايد برخي از والدين احساس كنند كه  بهترين آموزشگاه موسيقي هم ممكن است به مدرسه و درس كودك لطمه بزند. در صورتي كه نظم را به فرزند خود ياد بدهيد از همان سنين كم مديريت زمان را در دست بگيرند كه هم به درس و مدرسه برسند و هم اين هنر زيبا را بياموزند.

يكي از دغدغه‌هاي والدين براي كودكانشان اين است كه با صرف هزينه‌هاي آموزش موسيقي آيا در نهايت فرزند آن‌ها از ادامه دادن آموزش اين هنر استقبال مي‌كند يا خير؟ شايد اين مرحله كمي حساس باشد و زحمتش پاي خودتان است. اين كه چه آموزشگاهي و چه استادي را براي كودك خود پيدا كنيد تا بتواند شور و شوق آموختن را در ذهن كودك شما روشن كند. وقتي اولين قدم را با اطمينان برداريد، نگراني شما از بين مي‎رود. اساتيد آموزشگاه موسيقي راه صبا، با تجربه درخشاني كه در اين سال‌ها داشته‌اند، علم صحبت با فرزند شما را مي‌دانند و كودك شما را راهنمايي مي‌كنند.

كودكان را با ارف آشنا كنيم

با ارف مي‌توان كودك را به دنياي موسيقي وارد كرد. جايي كه احساسات او با موسيقي و نت كامل مي‎شود. با ارف كودك از همان سنين كم با مفهوم ريتم در موسيقي به خوبي آشنا مي‌شود. براي درك ريتم در موسيقي آن‌ها بايد روزانه موسيقي را گوش دهند. تمرين كنند و نياز به حمايت والدين دارند.

بسياري از اساتيد ارف را قدم اول در يادگيري موسيقي به كودكان مي‌دانند. كودكان شما در دوره ارف به خوبي با مفاهيم نت خواني و ريتم آشنا مي‌شوند. همچنين پس از گذراندن اين كلاس‌ها آموزش نواختن سازهاي بلز و فلوت ريكوردر را شروع مي‌كنند. همچنين براي درك بهتر ريتم، گاهي تمبك هم مي‌نوازند.

شركت در كلاس‌هاي ارف باعث مي‌شود كودك شما به طور كلي با مفاهيم موسيقي آشنا شود. پس از اين مرحله او استعداديابي شده و مي‌تواند تشخيص دهد كه به چه سازي علاقمند است. مي‌توان گفت اين روش، از بهترين متدهاي  آموزش موسيقي به كودكان است.

آموزش ساز به كودكان

به عنوان والدين بايد راهنماي خوبي براي فرزندان خود باشيد. همانطور كه گفتيم بهترين راه، ثبت نام كردن كودكتان در كلاس‌هاي ارف است. اما پس از آن كودك به خوبي راه خودش را از طريق علايق پيدا مي‌كند و به حمايت‌هاي روحي و مالي شما نياز دارد. در صورتي كه كودك شما به سازي علاقه زيادي نشان داد مي‌توانيد او را به پيش يك استاد خبره ببريد تا با او مشورت كند. سپس بعد از اطمينان اقدام به خريد ساز و ثبت نام او در كلاس‌هاي مورد علاقه‌اش كنيد.

براي دوره‌هاي آموزش توجه كنيد كه به سلامتي كودك شما لطمه وارد نكند. براي مثال بهتر است اين دوره‌ها را در فصل تعطيلي مدارس بگذرانند. اما اگر علاقه كودك اجازه داد كه در ماه‌هاي ديگر هم به دنبال آموزش موسيقي برود، بايد فكري براي استراحت و تمرين او هم داشته باشيد. براي مثال اگر قرار است مسير طولاني براي رسيدن به آموزشگاه طي كند بهتر است كلاس‌هاي موسيقي را به صورت فشرده ثبت نام نكنيد تا در طي چند روز در هفته فرصتي براي تمرين و استراحت و درس خواندن هم داشته باشد.

يكي از متدهاي آموزش موسيقي به كودكان اين است كه همواره او را تشويق كنيد. وقتي نت‌ها را مي‌آموزد و از آن براي شما صحبت مي‌كند به او بازتاب مثبتي نشان دهيد تا آموزش برايش لذت بخش شود.

براي آموزش ساز به كودكان خود بايد صبر و حوصله داشته باشيد. توقع نداشته باشيد كه با يك ترم آموزش بتواند با ساز خود شاهكار كند. براي حرفه‌اي شدن لازم است چندين سال زمان و تمركز گذاشت. سپس نتيجه سال‌ها تلاش او را خواهيد ديد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۳:۱۶ توسط:norouzi موضوع:

نكاتي براي انتخاب ساز در يادگيري موسيقي

انتخاب ساز

موسيقي زبان مشترك در سطح جهان است. صدايي كه حتي گياهان و حيوانات با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. حتما بارها براي شما هم پيش آمده كه موسيقي خارجي را گوش داده‌ايد و به دلتان نشسته. ممكن است زبان خواننده و شعر آن را متوجه نشويد اما حس زيبايي را به شما منتقل كند. در اين مقاله شما را راهنمايي مي‌كنيم تا براي انتخاب ساز دچار سردرگمي نشويد.

موسيقي دنياي حس است كه از طريق صدا حسش را به ما منتقل مي‌كند. اگر به تازگي مي‌خواهيد به آموزش موسيقي بپردازيد بايد در ابتدا بدانيد كه به چه سبك‌هايي از موسيقي علاقمند هستيد. هر ساز و آوازي سبك خاص خودش را دارد.

براي مثال همه ما مي‌دانيم ساز گيتار كلاسيك براي موسيقي پاپ به كار برده مي‌شود و ساز سنتور براي موسيقي‌هاي سنتي. اما امروزه هنر آهنگسازان باعث شده موسيقي‌هاي تلفيقي را بسازند كه از سازهاي مختلفي در قطعه موسيقي خود استفاده كنند. بنابراين ممكن است در يك آهنگ پاپ صداي سازهاي سنتي را هم بشنويم. اما ماهيت هر سازي براي سبك خاصي ساخته شده است. انگار سازها هم مانند هر وسيله‌اي فرهنگ خاصي براي استفاده را دارند.

آموزشگاه راه صبا جزو  بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران است كه مي‌توانيد براي آموزش اين هنر زيبا به آن مراجعه كنيد و با اساتيد بنام كشور آشنا شويد.

 

انتخاب ساز براي خودمان

اگر براي بار اول بخواهيم با دنياي سازها آشنا شويم كارمان كمي سخت است. اما نگران نباشيد. هر موسيقيدان و هر هنرجويي در ابتدا اين مسير را طي كرده تا توانسته به آرزوي خودش برسد. همان طور كه در بالا اشاره كرديم زماني كه مي‌خواهيم وارد عرصه موسيقي شويم بايد بدانيم طنين چه سازي به دلمان مي‌نشيند. و آيا علاقه‌اي به گرفتن آن ساز در دستان خود هستيم؟ خودتان را در حال نواختن آن ساز مجسم كنيد و ببينيد آيا با اين كار لذت مي‌بريد يا خير.

نواختن هيچ سازي آسان نيست. بنابراين به دنبال آسان ترين ساز نگرديد. هر شخص استعداد خاصي براي نواختن هر سازي دارد. شما در ابتدا علاقه خود را بسنجيد. سپس قبل از خريد ساز مي‌توانيد با ساز مورد علاقه خود آشنا شويد. براي اين كار هم مي‌توانيد خودتان جستجو كنيد و هم با يك استاد خبره در آموزشگاه موسيقي مشورت كنيد.

از آن‌جايي يادگيري ساز بدون تمرين امكان پذير نيست، بنابراين نمي‌توانيد تنها به تمرينات كلاسي بسنده كنيد. اما شايد در اين مرحله همچنان دودل باشيد كه آيا توانايي نواختن چنين سازي را داريد يا خير. براي اين منظور مي‌توانيد ساز را براي مدتي اجاره كنيد و يا از كسي قرض بگيريد. سپس در صورت اطمينان ساز مورد علاقه خود را خريداري كنيد.

شناخت علايق كودك و آشنا كردن آن با دنياي موسيقي

ذهن فعال كودك آماده يادگيري است. چرا كه دغدغه بزرگسالي را ندارد و مغز او از نگراني‌ها به دور است. بهترين سن براي يادگيري ساز در كودكي و در سنين ۴ تا ۶ سال است. پيشنهاد مي‌كنم مقاله ما را در سايت راه صبا با موضوع بهترين سن براي آموزش موسيقي بخوانيد.

اگر كودك شما در اين سن باشد بهترين فرصت براي يادگيري موسيقي است. اما اگر بزرگتر هم كه باشد، بايد بدانيد كه هيچ‌گاه براي يادگيري دير نيست. اما موضوعي كه بايد در نظر بگيريد اين است كه راهنماي خوبي براي فرزند خود باشيد. چنانچه خودتان اطلاعات كافي در اين خصوص نداريد مي‌توانيد كودك خود را به پيش يكي از مشاوران موسيقي در آموزشگاه موسيقي ببريد تا انتخاب ساز را براي او راحت تر كند.

اما پس از شناخت علاقه كودك خود، يك استاد خوب براي او پيدا كنيد. از اين به بعد مرحله آموزش او آغاز مي‎شود. ممكن است در جلسات اول كمي دلسرد شود اما اين هنر شماست كه او را تشويق كنيد تا به سر ذوق آيد.

اگر كودك شما استعداد خوبي هم در خواندن دارد بهتر است اون را تشويق كنيد تا شعرهايي را هم همراه نواختن بخواند. براي اوايل آموزش كار سختي است اما او را حرفه‌اي مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۱:۴۹ توسط:norouzi موضوع:

دانستني هاي موسيقي

داÙ?ستÙ?Û? Ù?اÛ? Ù?Ù?سÛ?Ù?Û?
دنياي موسيقي جالب و جذاب است. اين احساس توسط نوازنده به گوش ما مي‌رسد.
او بايد به خوبي با نت‌ها آشنا باشد و توانايي نواختن ساز را داشته باشد تا بتواند
 تاثير حس خودش را بر روي روح و روان شنونده بگذارد. اهميت موسيقي از 
گذشته‌هاي بسيار دور حتي از زمان انسان‌هاي اوليه روشن بوده، به طوري
 كه اگر به قرن چهار و پنجم هجري برويم متوجه مي‌شويم ابن سينا دانشمند
 بنام ايراني هم يكي از موسيقيدان‌هاي عصر خود بوده است. 
اما هر صده و قرني با توجه به سبك و سليقه خاص خود از اين 
هنر استقبال مي‌كند. اگر مي‌خواهيد با دانستني هاي موسيقي
 آشنا شويد با ادامه مقاله با ما همراه شويد.
موسيقي امروزه با دنياي ما در طول شب و روز گره خورده است.
 همه ما با گوش دادن به سبك مورد علاقه خود حال و هوايمان 
بهتر مي‌شود. اما لازم است بدانيم اين موضوع تنها گوش دادن 
به يك سري هماهنگي بين آلات موسيقي و شعر و خواننده 
نيست.موسيقي مي‌تواند بر فكر و ذهن ما تاثير بگذارد. 
گاهي آن‌قدر هيجان به ما وارد كند و انرژي بخش باشد، 
يا گاهي آرامشي را درونمان ايجاد كند تا كارهايمان را با 
تمركز بيشتري انجام دهيم.
در صورتي كه هميشه آرزوي نواختن ساز مورد علاقه خود
 را داشته‌ايد بدانيد كه هيچ زمان براي آموختن دير نيست. 
اگر ساكن پايتخت هستيد به دنبال يك  آموزشگاه موسيقي در تهران بگرديد. 
آموزشگاه موسيقي راه صبا سال‌هاست هنرجوهاي زيادي را به آرزوي نواختن رسانده‌اند.
تاثير موسيقي در رانندگي
صبر و تحمل در زندگي‌هاي شهري به قدري پايين آمده كه ديگر
 كسي از رانندگي در شهرهاي شلوغ لذت نمي‌برد. اما چاره 
چيست؟ نمي‌توان در خانه ماند و دست بر روي دست گذاشت. 
همه ما هر روز ساعاتي را ممكن است در بيرون از خانه 
به سر ببريم. اگر محل كار ما در نزديكي منزلمان باشد 
خوش شانس هستيم. ولي خدا نكند كه با محل كارمان 
فاصله منطقه‌اي داشته باشيم. البته كه وسايل نقليه عمومي 
كار جابجايي مسافران را راحت كرده، اما اين وسط مشكلات
 ديگري هم وجود دارد. در اين لحظه ممكن است به خودروي
 شخصي خود پناه ببريم و در اين هياهو رانندگي كنيم.
اما مي‌خواهم يكي ديگر از دانستني هاي موسيقي و تاثير
آن در رانندگي به شما بگويم. اگر كم صبر و بي‌طاقت هستيد،
 پوشه موسيقي‌هاي آرام خود را پخش كنيد. شك ندارم
 آرامش به سمت شما روانه مي‌شود. تاثير بي‌نظيري در
 نوع رانندگي خود احساس خواهيد كرد. قدرت موسيقي
 چنان بالاست كه در لحظه مي‌تواند حال شما را دگرگون كند. 
پيشنهاد ما اين است كه در مسيرهاي پر تردد و پر ترافيك 
به سمت موسيقي‌هاي ملايم برويد تا روح شما را نوازش دهد.
با دانستني هاي موسيقي آشنا شويد
موسيقي هنر و احساسي است كه از طريق صدا به گوش
 ما مي‌رسد و درك مي‌شود. اما اين احساس را تنها ما 
نمي‌شنويم. تمامي موجوداتي كه شنوايي آن‌ها مانند 
انسان باشند قدرت شنيدن موسيقي را دارند. حتي
 گياهان هم از حس مثبت موسيقي رشد بهتري پيدا
 مي‌كنند. امروزه در گلخانه‌هاي بسياري از اين روش 
براي رشد بهتر گياهان استفاده مي‌شود.
اما اين حس تنها براي گياهان نيست. امروزه به اين
نتيجه رسيده‌اند كه اگر در دامداري‌ها طي ساعاتي 
در روز موسيقي پخش كنند، گوشت دام از كيفيت 
بهتري برخوردار مي‌شود. همچنين براي دام‌هايي 
مانند گاو يا گوسفند، عمل شيردهي با نتيجه بهتري 
انجام مي‌شود.
اگر به فكر لاغر شدن و يا تناسب اندام افتاده‌ايد،
 براي نتيجه بهتر در حين تمرينات ورزشي خود موسيقي‌هاي
 پر تحرك پخش كنيد. موسيقي مي‌تواند عملكرد بدني 
شما را به طور زيادي افزايش دهد. حتما امتحانش كنيد
 و نتيجه آن را در انگيزه و تحرك خود ببينيد.
براي آرام كردن كودك خود موسيقي پخش كنيد.
 بهتر است مادران در طول مدت بارداري به موسيقي 
گوش دهند. جنين تاثير آن را درك مي‌كند و پس از به
 دنيا آمدن با دنياي موسيقي هم آشناست.
حتما برايتان جالب است كه بدانيد ضربان قلب شما
هنگام گوش دادن به موسيقي با ريتم آن همراه مي‌شود. 
به همين دليل است كه با برخي از ريتم‌هاي موسيقي 
حس هيجان به ما دست مي‌دهد و ضربان قلب ما تند مي‌شود.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۰۸:۲۷ توسط:norouzi موضوع: