آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آموزش كوك كردن گيتار

کوک کردن گیتار

سازهاي زهي براي نواختن نياز به تنظيمات خاصي دارند. در واقع سازهاي زهي از آن دسته از سازها هستند كه به وسيله تار يا سيم نواخته مي‌شود. از انواع سازهاي زهي مي‌توان به گيتار، تار، تنبور، سه تار، شورانگيز، ويولن، كمانچه و … اشاره كرد. تمامي اين سازها بايد بر اساس سيم و تارهاي نصب شده روي بدنه خود تنظيم شوند تا صداي بهتري از خود توليد كنند. در اين مقاله شما را با كوك كردن گيتار آشنا مي‌كنيم. اما به هر حال اگر ساكن پايتخت هستيد و مي‌خواهيد اين فن را به صورت حرفه‌اي بياموزيد بايد به دنبال يك  آموزشگاه موسيقي در تهران باشيد.

نوازندگان حرفه‌اي و و آنان كه ساليان سال است ساز در دستان خود مي‌گيرند تنها با توليد چند صدا مي‌توانند تشخيص دهند كه ساز زهي كوك است يا خير. اما براي افراد مبتدي راه‌هايي وجود دارد كه بتوانند به راحتي ساز خود را كوك كنند و از صداي آن لذت ببرند.

كوك كردن ساز يكي از چالش‌هاي افراد در ابتداي يادگيري است. ممكن است تا مدت‌ها به آن اهميت زيادي داده نشود. اين موضوع به اين شكل براي شما در ذهنتان ايجاد مي‌شود كه سازي كه در دستان استاد شماست صداي فوق‌العاده‌اي دارد و سازي كه خودتان در هنگام تمرين از سازتان ايجاد مي‌كنيد آن كيفيت را ندارد. اين اتفاق ممكن است شما را دل زده كند و انرژي شما را بگيرد. بسياري از افراد كه پس از مدتي از ساز خود زده مي‌شود چنين دليلي در پس كارهايشان وجود دارد.

كوك كردن گيتار

اولين قدم براي نواختن كوك كردن آن است. زماني كه ساز جديدي در دست خود مي‌گيريد بايد به صورت حرفه‌اي صداي آن را به بهترين شكل ممكن تنظيم كنيد. همين موضوع باعث مي‌شود در هنر خود انگيزه بيشتري بگيريد، چرا كه از همان ابتداي يادگيري به شكل حرفه‌اي با آن برخورد كرده‌ايد.

كوك كردن سيم‌هاي گيتار كاملا به اين بستگي دارد كه شما نواختن اين ساز را به تازگي آغاز كرده باشيد، و يا با نواختن آن قدرت تشخيص كوك بودن آن را خواهيد داشت.

براي مثال اساتيدي كه چند سال با اين ساز نواختن را گذرانده‌اند، با تست صداي هر سيم آن متوجه كوك بودن آن مي‌شوند. به اين صورت كه از سيم‌ها به نوبت صدا توليد مي‌كنند و بر اساس آن صدا، سيم مورد نظر را تنظيم مي‌كنند.

اما براي افراد مبتدي نياز است از وسيله‌اي كمكي استفاده كنيم. امروزه اپليكيشن‌هايي وجود دارد كه صداي توليد شده ساز شما را تحليل و بر اساس آن شما را راهنمايي مي‌كنند.

روش ديگري نيز براي افراد مبتدي وجود دارد. البته از مبتدي بودن هراسي نداشته باشيد. تمامي نوازندگان حرفه‌اي نيز از نقطه‌اي هنر خود را آغاز كرده‌اند. پس از مدتي شما نيز بدون وجود وسيله يا اپليكيشني صداي ساز خود را به خوبي ميشناسيد و تنظيمات آن را انجام مي‌دهيد. در ابتدا شما به تيونر نياز داريد. تيونرها يك وسيله الكتريكي هستند كه با سه چراغ و يك صفحه نمايشگر و ميكروفون، شما را از تنظيم بودن يا نبودن صداي سازتان باخبر مي‌كند. با نواختن هر سيم، صدا از طريق ميكروفون به تيونر اعلام مي‌شود. در صورتي كه سيم تنظيم باشد، چراغ سبز بر روي دستگاه روشن و در غير اين صورت چراغ‌هاي قرمز روشن مي‌شود.

تست صداي گيتار

پس از تنظيم كردن سيم‌ها، بايد از صداي گيتار خود تست بگيريد. با آن يك قطعه كه به آن تسلط كافي داريد را بنوازيد. صداي آن را با صداي ساز استاد خود مقايسه كنيد و با دستگاه تيونر و اپليكيشن‌هاي مربوط بسنجيد.

براي سنجيدن صداي گيتار خود بايد با مفاهيم اوليه آن آشنايي كافي داشته باشيد. نت‌ها را بشناسيد، فواصل بين نت‌ها را بدانيد. نام هر سيم را به خوبي بدانيد. ما به شما يادآوري مي‌كنيم كه اسامي سيم‌هاي گيتار به ترتيب از پايين به بالا، شامل مي، سي، سل، ر، لا است.

افرادي كه براي برنامه‌هاي مهمي مانند برگزاري كنسرت و جشن‌ها آماده مي‌شوند، قبل از شروع برنامه حتما صداي ساز خود را امتحان مي‌كنند. با آن قطعه مورد نظر را تمرين مي‌كنند تا اصطلاحا دستشان براي نواختن گرم شود و همچنين صداي ساز را تنظيم و كوك كنند. كوك كردن گيتار بايد خيال شما را از بابت صداي توليدي ساز راحت كند.

جاي ديگري كه تست صداي گيتار بايد برايتان مهم باشد، هنگام خريد ساز است. بهتر است براي خريد با فردي كه شناخت كافي از ساز دارد اقدام كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۹:۵۸ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :