آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

تاريخچه نت نويسي و الفباي موسيقي

ساز تار

بشر براي برقراري ارتباط از زمان انسان‌هاي اوليه به دنبال راه حل بوده، داشتن زبان مشترك براي رساندن منظور از كوچكترين اتفاق‌ها حس تنهايي را از آنان مي‌گرفت. انسان براي زندگي جمعي خلق شده است و براي ارائه و بروز احساس و عواطف خود، درخواست‌ها نياز به همكلام شدن دارد. اما در دنياي موسيقي به زبان گفتگوي روزانه نمي‌توان رجوع كرد. براي ايجاد زبان مشترك بين موسيقيدان‌ها، نت نويسي پديد آمد. نت، الفباي موسيقي است كه با هر نشانه آن متوجه يك مفهوم مي‌شويم. براي آموزش نت خواني و نت نويسي بايد به دنبال بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران باشيد.

الفباي موسيقي يك دستور خط بين‌المللي است. اين يعني زبان مشترك موسيقي در كل دنيا! پس تفاوتي ندارد كه يك موسيقيدان ايراني ملودي را نوشته باشد يا ژاپني، هر فردي كه با اين الفبا آشنايي داشته باشد مي‌تواند آن موسيقي را از روي نت بنوازد.

براي نواختن يك ساز و درك آن، شرط اوليه آموزش نت خواني است. نت نويسي توسط افراد باتجربه در زمينه موسيقي كه ساليان سال درگير اين الفبا هستند انجام مي‌شود. در گذشته آموزش سازها، به صورت تئوري و عملي به هنرجو گفته مي‌شد، اما عملا مرجعي براي آموزش آن وجود نداشت. در واقع استاد موسيقي هر آن چه كه از استاد خود آموخته بود را به هنرجو آموزش مي‌داد و آنان را به تكرار و تمرين تشويق مي‌كرد. اين محدوديت آموزشي كار را براي هنرجو سخت مي‌كرد. بنابراين لازم بود شخص حتما هوش و استعداد يادگيري موسيقي را داشته باشد. همچنين به خاطر سپردن قطعات و نت‌ها خود مسئله مهمي بود. اگر علاقه خود در اين حرفه را حفظ مي‌كرد قطعا يكي از نوازندگان مشهور مي‌شد.

اين نت‌ها بين خطوط موازي كشيده مي‌شوند و هر شكل آن يك مفهوم را مي‌رساند. نت‌ نويسي براي هر ساز قواعد خاصي دارد. براي مثال اين تغيير در تعداد خطوط راهنماي دفترچه مخصوص نت نويسي قابل مشاهده است.

تاريخچه نت نويسي

نت نويسي در ايران و جهان

تاريخچه پيدايش نت نويسي و تغييرات آن تا به امروز

حتما مي‌دانيد كه الفباي موسيقي از ۷ نت (دو، رِ، مي، فا، سُل، لا، سي) تشكيل شده است. اما جالب است بدانيد در ابتدا نت‌ها ۶ عدد بودند. نت سي به اين الفبا پس از مدتي اضافه شد. همچنين به جاي نت دو، نت اوت وجود داشت اما به دليل دشواري در نت خواني، جايش را به نت دو داد. اين ۷ نت كه امروزه در جهان با آن به نوشتن ملودي‌هاي بي‌نظير دست پيدا مي‌كنند شامل صداهاي زير و بم است كه با قواعدي كنار هم نوشته مي‌شوند و يك راهنماي نواختن موسيقي را ايجاد مي‌كنند.

حتما برايتان جالب است كه بدانيد اولين تمدني كه به نت نويسي پرداخت يونان باستان بود. آنان هر ساله المپياد موسيقي برگزار مي‌كردند و در اين مراسم سازهاي ني و چنگ مي‌نواختند. در اين مراسم يك ملودي نواخته مي‌شد، اما امروزه شنيدن آن ملودي براي ما چندان جذابيتي نخواهد داشت.

تاريخچه ورود نت نويسي به ايران

علاقه به موسيقي در ايرانيان از زمان پيش از اسلام نيز ديده شده، با اين وجود تلاش براي حفظ موسيقي به سبك سنت در هر كشور باعث شد تا افرادي كه علاقمند در اين حوزه بودند به كمك نت نويسي به خلق موسيقي‌هاي مورد پسند عموم مردمان كشورشان دست بزنند. به همين خاطر لازم بود روي زمينه آموزش نت خواني پيش از نت نويسي بيشتر تمركز كنند.

ورود دنياي نت نويسي توسط چند فرانسوي به كشور ما انجام شد. در راس اين افراد شخصي به نام آلفرد ژان باتيست لومر بود كه بدون آگاهي از زبان فارسي شروع به تعليم نت نويسي به شاگردانش كرد. او پس از مدتي اقدام به تاسيس دبيرستان موسيقي كرد. شاگرداني كه به مدت ۶ سال پياپي در كنار آلفرد ژان باتيست لومر آموزش ديده بودند توانايي زيادي در حوزه موسيقي و تبحر خاصي در نواختن سازها پيدا كرده بودند.

سپس در سال ۱۳۰۲ استاد علي نقي وزيري براي اولين بار به طور رسمي مدرسه موسيقي را تاسيس كرد. نت خواني و نت نويسي ۳ ساز تار، پيانو و ويولن را آموزش مي‌داد.

با درج نظرات خود آموزشگاه موسيقي راه صبا را در ارائه مطالب آموزش موسيقي ياري فرماييد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۶:۳۱ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :