آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

نكاتي براي آموزش سلفژ

نکاتی برای آموزش سلفژ

آواز خواندن نوعي ابراز احساسات است. گاهي با شنيدن يك ترانه زيبا آن‌قدر تحت تاثير قرار مي‌گيريم كه خودمان هم براي خواندن آن لب به آواز باز مي‌كنيم. اين ترانه بايد به گونه‌اي خوانده شود كه بر دل شنونده بنشيند. اما راه آن چيست. آواز خواندن تكنيك دارد و آموزش سلفژ يكي از تكنيك‌هاي آواز است.

موسيقي نوازشگر روح شماست. اما اين موسيقي با آواز تكميل مي‌شود. البته زياد ديده‌ايم كه آوازي به تنهايي چنان زيباست كه جاي خالي موسيقي را در آن احساس نمي‌كنيم. برعكس اين موضوع هم برقرار است. يعني موسيقي بي‌كلام، كه گاهي آرامش خاصي به ما مي‌دهد. به ما اجازه مي‌دهد ذهنمان بدون بازي با كلمات آرام بگيرد.

اگر احساس مي‌كنيد صدا و نفسي براي آواز خواندن داريد، براي كشف استعداد خود در  بهترين آموزشگاه موسيقي سلفژ شركت كنيد. براي آموزش موسيقي به كودكان متدهاي جديد به وجود آمده. به ويژه اهميت يادگيري سلفژ هم بيش از پيش است. بنابراين بسياري از خانواده‌ها فرزندان خود را از همان دوران كودكي براي آموزش اين هنر زيبا در كلاس‌هاي آموزش موسيقي ثبت نام مي‌كنند. بهتر است در ابتدا اين فرصت را به فرزندان خود بدهيم كه با مفاهيم اوليه و پايه موسيقي آشنا شوند سپس باقي مسير خود را انتخاب كنند. در رفتار بسياري از اين كودكان كه ساز مورد نظر براي يادگيري توسط پدر و مادرشان انتخاب شده باشد، دلزدگي و بي انگيزگي ممكن است مشاهده شود. اما اگر اين انتخاب بر اساس علاقه كودك و مشاوره يادگيري باشد، نتيجه بهتري خواهد داشت. به اين ترتيب احتمال اين كه كودك شما در آينده يك اسطوره در هنر خود شود، كم نيست.

سلفژ چيست؟

علم يادگيري آواز را سلفژ مي‌گويند. براي آموزش سلفژ لازم است نت خواني را بياموزيد. شما بر اساس نت‌هاي دو، رِ، مي، فا، سُل، لا، سي شروع به يادگيري خواندن آواز مي‌كنيد و اين هنر را به شكل تخصصي بياموزيد. سلفژ در واقع خواندن پشت سر هم يك سري نت است كه قوانين سكوت هم در آن رعايت شده باشد. اساس يادگيري اين علم، آگاهي از زمان اختصاص يافته به نت است. اين كه براي هر نت چه ميزان زمان گذاشته شود و در چه زمان‌هايي لازم است سكوت را انتخاب كنيم. در تمام هنرستان‌ها و مدارس موسيقي در دنيا، مبحث سلفژ يكي از پايه‌ترين و ابتدايي‌ترين موضوعات يادگيري موسيقي است. بنابراين آن‌ها هميشه نظر به اين دارند كه اگر فردي مي‌خواهد براي آموزش موسيقي قدمي بردارد بهتر است قبل از گذراندن دوره‌هاي آموز ساز، آموزش سلفژ را انتخاب كند. به همين دليل است كه تمامي رهبران اركستر، نوازندگان و خوانندگان لازم است بر اين آموزش تسلط كافي را داشته باشند.

اما سلفژ داراي ۳ بخش براي يادگيري است. نت خواني، ديكته موسيقي و تئوري موسيقي از بخش‌هاي آموزش سلفژ است.

معجزه‌اي براي تقويت اعتماد به نفس كودكان

يادگيري علم و هنر جديد براي كودكان مورد استقبال قرار مي‌گيرد. اين يك تمرين است كه پيش از دوران مدرسه او را وارد مرحله يادگيري كنيم. چه خوب است كه ذهن كودك را به يادگيري اعداد و ارقام محدود نكنيم. آن‌ها حق دارند با هنرهاي زيبا هم آشنا شوند. بسياري از اسطوره‌هاي موسيقي در دنيا، آموزش موسيقي را از سنين كودگي آغاز كرده‌اند.

زماني كه كودك خود را در كلاس‌هاي آموزش سلفژ ثبت نام مي‌كنيم، به او اين قدرت را مي‌دهيم كه روي صداي خود كار كند. آواها را بشناسد، نت‌ها را بياموزد و به صورت تكنيكي آواز خواندن را شروع كند. اين قدرت بر روي صحبت كردن او هم تاثير مي‌گذارد. بدين ترتيب براي همكلام شدن با هم‌كلاسي‌هاي خود خجالت‌زده نيست و به راحتي صحبت مي‌كند. اين تصوير اوليه از موسيقي در ذهن او به خوبي در ذهنش باقي مي‌ماند. اولين قدم ذوق و شوق ادامه دادن يادگيري را براي او روشن نگه مي‌دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۳:۴۲ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :