آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

معيارهاي مهم براي انتخاب ساز مناسب

فاكتورهاي مهم براي انتخاب ساز

تقريبا همه از موسيقي لذت مي‌برند و بخش اعظمي از افراد دوست دارند كه نواختن حداقل يك ساز را ياد بگيرند. اما در اين راه به غير از انتخاب يك آموزشگاه موسيقي خوب، انتخاب ساز مناسب نيز مهم است. اگر انتخاب درستي نداشته باشيد؛ ممكن است در ميانه راه خسته شده و فرايند آموزش را نيمه كاره رها كنيد.

معيارهاي اصلي كه براي انتخاب ساز مناسب بايد آنها در نظر داشته باشيد؛ موضوعي است كه در ادامه اين مقاله به آن خواهيم پرداخت.

براي اين كه بتوانيد سازي مناسب را براي يادگيري انتخاب كنيد؛ بايد پاسخ اين سوالات را با دقت مشخص كنيد.

معيارهاي مهم براي انتخاب ساز مناسب

چه سبكي از موسيقي را دوست داريد؟

همان‌طور كه مي‌دانيد هر سازي مناسب يك سبك موسيقي است. البته برخي از سازها هم در چندين سبك موسيقي كاربرد دارند. مثلا ساز ساكسيفون بيشتر به درد موسيقي جاز مي‌خورد؛ ولي سه‌تار يا تار براي موسيقي سنتي مناسب‌تر هستند. بنابراين قبل از انتخاب ساز بايد سليقه موسيقيايي خود را بهتر بشناسيد و متناسب با آن ساز انتخاب كنيد.

آيا گروه‌نوازي را دوست داريد يا هدف‌تان فقط تك‌نوازي است؟

به آينده بلند مدت خود به عنوان يك نوازنده فكر كنيد. اگر مي‌خواهيد گروه‌نواز باشيد؛ بايد سازهايي كه مناسب گروه‌نوازي هستند را انتخاب كنيد. درست است كه جذابيت سازهايي مانند ترومپت، ويولن، فلوت يا گيتار در تك‌نوازي غير قابل انكار است؛ اما گروه‌نوازي‌هايي كه در اركسترهاي بزرگ انجام مي‌شوند نيز قابل چشم‌پوشي نيستند. بنابراين تصميم با شماست.

محل تمرين‌تان كجاست؟

امروزه ديگر بسياري از افراد در آپارتمان‌ها زندگي مي‌كنند. بنابراين تمرين سازهايي مثل درام ممكن است همسايه‌ها را شاكي كند. به اين فكر كنيد كه كجا و كي مي‌خواهيد تمرين كنيد و صبر افرادي كه با آنها زندگي مي‌كنيد چقدر است؟ البته سازهاي الكترونيكي مانند پيانو، گيتار الكتريك و حتي ويولن به شما امكان تمرين در شب را با استفاده از هدفون مي‌دهند.

چقدر مي‌توانيد براي خريد ساز هزينه كنيد؟

يكي از مهم‌ترين فاكتورها براي انتخاب ساز، بودجه شماست. قيمت بسياري از سازها در يك محدود مشخص و ثابت است. مثلا اكثر سازهاي زهي در يك رج قيمتي هستند. اما اين واقعيت را نيز در نظر بگيريد كه برخي از سازها مانند پيانو بسيار گران هستند؛ و هر كسي از عهده خريد آنها بر نمي‌آيد. اگر نمي‌توانيد ساز انتخابي خود را تهيه كنيد؛ بايد به فكر اجاره كردن آن باشيد.

آيا محدوديت جسمي خاصي داريد؟

هنگام انتخاب ساز هميشه به محدوديت‌هاي جسمي خود توجه كنيد. مثلا افرادي كه انگشتان كوتاه دارند؛ براي نواختن سازهايي مانند گيتار مناسب نيستند. البته اين به معني نيست كه آنها نمي‌توانند گيتار بزنند. بلكه به اين معني است كه نواختن اين ساز براي‌شان كمي دشوارتر است.

يك قانون نانوشته نيز در اين مورد وجود دارد و آن هم اين است كه هرگز نبايد اجازه دهيم كاستي‌هاي جسمي‌مان، ما را از يادگيري غافل كند. مثلا درست است كه برخي از سازهاي بادي به قدرت ريوي زيادي احتياج دارند؛ اما انتخاب مربي خوب و تمرين زياد مي‌تواند اين كمبود را جبران كند.

آيا هنوز مطمئن نيستيد؟

اگر براي انتخاب ساز دچار مشكل شده‌ايد؛ با افرادي كه مي‌شناسيد و قبلاً ساز مي‌نواختند مشورت كنيد. حتي اگر اجازه مي‌دهند؛ چند دقيقه‌اي سازشان را برداشته و تست كنيد. پيدا كردن يك مدرس موسيقي باتجربه، ترجيحا كسي كه در نواختن چند ساز مختلف تبحر دارد؛ و صحبت كردن با او در اين زمينه نيز مي‌تواند موثر باشد.

اگر بتوانيد سازي را كه دوست داريد پيدا كنيد؛ جادوي موسيقي، پاداش شما را خواهد داد و به زودي از اين كه مي‌توانيد از يك ابزار بي‌جان صداي خوشي را خارج كنيد، بسيار شگفت‌زده خواهيد شد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۴:۴۲ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :