آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با تاريخچه سازدهني

تارÛ?Ø®Ú?Ù? سازدÙ?Ù?Û?

سازدهني از خانواده سازهاي بادي است. اين ساز هم مانند سازهاي ديگر نياز به آموزش نت دارد. به همين دليل آموزشگاه‌هاي موسيقي زيادي براي آموزش اين ساز داير شده‌اند تا به هنرجوها به صورت حرفه‌اي و اصولي اين ساز را بياموزند.در ادامه با هم به تاريخچه سازدهني مي‌پردازيم و با انواع آن آشنا مي‌شويم.

براي يادگيري اصولي اين ساز مي‌توانيد به يك  آموزشگاه موسيقي در تهران  يا شهرستان‌ها مراجعه كنيد تا از همان ابتدا با روش حرفه‌اي‌ها ساز دهني بنوازيد.

تاريخچه ساز دهني

اين ساز تاريخچه كهني دارد. زادگاه آن به كشور چين باز مي‌گردد. البته اين ساز هم طي سال‌هاي دور متوجه تغييرات زيادي شده است. ساز دهني كه در گذشته توسط هنرمندان آن زمان نواخته مي‌شد بسيار متفاوت‌تر از ساز دهني در عصر جديد بوده است.

در قرن هفدهم چيني‌ها براي ساخت ساز دهني از چوب بامبو استفاده مي‌كردند. آن‌ها نام اين ساز را شنگ (sheng) مي‌ناميدند كه در آن زمان به يكي از پرطرفدارترين سازها تبديل شده بود. ديري نگذشت كه اين ساز به كل دنيا توسط بازرگانان معرفي شد.

بعدها در اوايل قرن هجدهم عده‌اي براي ساخت اين ساز از فلز كمك گرفتند. با نتيجه گيري از اين ساختار جديد ديگر كسي سازدهني خود را از جنس بامبو نساخت. اما اگر بخواهيد بدانيد كه ساز دهني كه به شكل امروزي وجود دارد را براي اولين بار چه كسي ساخت بايد به سال ۱۸۲۵ برويم. شخصي به نام ريتا اولين ساز دهني مطابق با شكل امروزي را ساخت. اين ساز داراي ۱۰ سوراخ صدا و ۲ صفحه براي توليد صدا در دم و بازدم بود. زماني كه هوا از طريق دهان آن‌ها در ساز به گردش درمي‌آمد، صدا توليد مي‌شد.

حدود ۴ سال پس از اين اتفاق شخصي آلماني به نام مسنر كه صاحب شغل ساعت سازي بود شروع به تمرين با ساز دهني نمود. او با اين كار توانست سود مناسبي در كار خود به دست آورد و چنان تاثيري بر روي ديگر همكاران خود بگذارد كه آن‌ها هم به ساز دهني روي آورند.

انواع مختلف ساز دهني

اگر مي‌خواهيد به تازگي با اين ساز آشنا شويد و يكي از مدل‌هاي آن را براي آموزش انتخاب كنيد باقي مطالب ما را بخوانيد. بعد از آشنايي با تاريخچه سازدهني بهتر است با انواع آن آشنا شويد و يك مدل آن را براي يادگيري آغاز كنيد.

سازدهني ترمولو:

ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين نوع سازدهني است. سازدهني مدل ترمولو داراي ۲۴ سوراخ در دو رديف است. معني جمله اين است كه ساز دهني ترمولو داراي ۲۴ نت است. نام اين ساز دهني بر اساس صدايي كه توليد مي‌كند انتخاب شده، ترمولو در زبان ايتاليايي به معني لرزاندن است.

سازدهني دياتونيك:

نام ديگر اين ساز، هارپ و يكي از پرطرفدارترين سازدهني‌هاست. اين نوع ساز دهني در سبك‌هاي راك، كانتري، وسترن، بلوز و فولك كاربرد دارد. داراي ۱۰ سوراخ دو طرفه به صورت فوت و مكش به صدا در مي‌آيد.با ساز دهني دياتونيك مي‌توانيد نت‌هاي اصلي را بنوازيد و اگر بخواهيد با اين ساز نت‌هاي ديگري را هم به صدا درآوريد لازم است از حنجره و لب و زبان خود هم كمك بگيريد.

سازدهني كروماتيك:

تمام نت‌هاي كروماتيك توسط اين سازدهني اجرا مي‌شود. قسمت انتهايي اين ساز يك كليد تعبيه شده كه كارش اين است كه با فشردن آن هر نت در حالت فوت يا مكش را به صورت بالاتر بنوازد. كاربرد اين ساز در سبك‌هاي موسيقي پاپ و كلاسيك است.

سازدهني كورد:

اين نوع سازدهني هم يكي از مدل‌هاي پرطرفدار است كه در سايزهاي مختلف توليد مي‌شود. اين ساز در پس زمينه سازهاي ديگر همراه مي‌شود تا يك اثر موسيقي بي نظير ايجاد كند.

سازدهني باس:

اين نوع سازدهني تنها از طريق فوت و دميدن به صدا در مي‌آيد. براي مكش تلاش بي‌فايده نكنيد. اين ساز هم مانند مدل كورد براي پس زمينه با سازهاي ديگر به كار مي‌رود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۰:۱۷ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :