آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با سازهاي كلاويه اي

سازهای کلاویه ای

به سازهاي كليددار، سازهاي كلاويه اي مي‌گويند. سازهايي مانند پيانو، ملوديكا، ارگ و آكاردئون. نوازنده تمام هنر و احساس خود را از طريق دستانش بر روي ساز انتقال مي‌دهد و آن را به گوش شما مي‌رساند.

براي نواختن دو ساز پيانو و ارگ معمولا پشت صندلي مي‌نشينند كه اين نشستن خود آداب خاصي دارد. نحوه قرار گرفتن جلوي ساز، ميزان حرفه‌اي بودن شما را نشان مي‌دهد. بنابراين سعي كنيد از همان روزهاي ابتدايي تمرين خود اين آداب را به خوبي بياموزيد و به آن عادت كنيد. در واقع  آموزش موسيقي خود يك جنبه است و نحوه نشستن مقابل آن و گرفتن ساز در دستان موضوع ديگري است.

زماني كه اصول صحيح آن را از همان ابتدا به شكل موازي پيش ببريد برايتان به شكل يك عادت درست درمي‌آيد و آماده يادگيري بيشتر مي‌شويد. اين سه ساز كلاويه‌اي با هم تفاوت‌هايي دارند. از همه آن نمي‌توانيد انتظار يك كيفيت صدا را داشته باشيد. حتي جدا از صدا، نحوه نواختن آن‌ها با هم متفاوت است. اين موضوع را گفتيم چرا كه خيلي از افراد گمان مي‌كنند اگر يكي از اين سازها را بياموزند، توانايي نواختن باقي سازهاي كلاويه اي هم بدون آموزش دارند.

پيانو

حتما شنيده‌ايد  كه مي‌گويند پيانو مادر سازهاست. اما ممكن است دليل آن را ندانيد. پيانو داراي ۷ اكتاو در وسعت صدا دارد. اهميت يادگيري اين ساز براي دانشجويان رشته موسيقي روشن است. آنان با يادگيري ساز مي‌توانند اصول آهنگسازي را بياموزند.

براي نواختن پيانو، علاوه بر نحوه نشستن روي صندلي مقابل آن بايد نحوه صحيح گذاشتن دستان خود را هم بدانيد. تمامي اين نكات توسط استاد موسيقي به شما آموزش داده مي‌شود. اما براي اين كه در ذهنتان به خوبي جا بيفتد نياز به تمرين مداوم خواهيد داشت.

قبل از نواختن انگشتان دست خود را به شكل خميده بر روي كلاويه ها قرار دهيد. اين نكته بسيار مهمي براي نواختن سازهاي كلاويه اي است. شما نمي‌توانيد انگشتان خود را صاف نگه داريد و توقع داشته باشيد حرفه‌اي بياموزيد. اما اين كار دلايل مفيدي هم براي شما دارد. با خميده بودن انگشتان، دستان شما ديرتر خسته مي‌شوند و همچنين تسلط بيشتري براي فشار دادن كلاويه‌هاي سفيد و سياه خواهيد داشت.

كيبورد يا ارگ، از سازهاي كلاويه اي

كيبورد از نظر وسعت صدا ۵ اكتاو دارد. اما از نظر صدا نبايد توقع شنيدن صداي پيانو را داشته باشيد. اما در عوض قابليت‌هاي ويژه‌اي براي موسيقي دارند كه دست شما را باز مي‌گذارد. كيبوردها مي‌توانند به كامپيوتر، بلندگو، ميكروفون متصل شوند. همچنين مي‌تواند براي آن به صورت جداگانه پدال پيانو خريداري كنيد. حساسيت كلاويه‌هاي و سرعت ريتم موسيقي را تنظيم كنيد. به صورت كلي با كيبوردها دستتان براي نواختن بسيار باز است.

طبق آمار اولين سازهاي ارگ به زمان ۲۰۰ سال قبل از ميلاد باز مي‌گردد. قدمت اين ساز طولاني و در كشورهاي غربي طرفداران زيادي داشته است. نوازنده با ارگ مي‌تواند صداهاي متفاوتي از انواع سازها را با اين ساز توليد كند.

آكاردئون

آكاردئون از جمله سازهاي كلاويه اي است كه صداي آن برايتان حس نوستالژي دارد. اين ساز بادي و كلاويه دار است. اين ساز را هم مي‌توان به صورت ايستاده نواخت و هم به صورت نشسته. ساز را در بين دو دست خود مي‌گيرند و به كمك يك بند بر روي شانه خود محكم نگه مي‌دارند تا وزن آن را بهتر تحمل كنند. دستان شما بايد فقط براي نواختن باشد، اگر بخواهيد وزن ساز را هم با دستان كنترل كنيد، كار نشدني‌اي است. در قسمت وسط ساز آكاردئون مجاري هوا قرار دارد كه نوازنده با باز و بسته كردن آن، صداي ساز را توليد مي‌كند.

ماهيت اين ساز به اروپا و در قرن نوزدهم بازمي‌گردد. البته ساز ملوديكا نيز شباهتي به آكاردئون دارد. ملوديكا هم مانند اين ساز توسط مجاري بادي و كلاويه نواخته مي‌شود. يك لوله به اين ساز متصل است كه شما با دميدن داخل آن، شروع به نواختن مي‌كنيد و صداي ساز خود را مي‌شنويد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ خرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۲۲:۵۰ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :