آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با اصول آهنگسازي

همه ما در طول روز اصوات مختلفي مي‌شنويم. اما گوش ما به همه اين صداها جذب نمي‌شود. براي جذب شدن به سمت صدا بايد به صورت يك قطعه موسيقي جذاب باشد تا گوش ما آن را دنبال كند.

براي آهنگسازي فرد بايد استعداد و علاقه اين كار را داشته باشد. در واقع استعداد مهم‌ترين ويژگي اين فرد بايد باشد. همچنين فرد بايد دوره‌هاي مربوط براي اين هنر را گذرانده باشد. تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و يا به صورت خودجوش در كلاس‌هاي آهنگسازي دوره ببيند. شما مي‌توانيد اين آموزش را در  بهترين آموزشگاه موسيقي بياموزيد.

گاهي اوقات با شنيدن يك قطعه موسيقي آن‌قدر حال و هوايمان تغيير مي‌كند كه تا چند روز ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين موسيقي حاصل مدت‌ها زحمت آهنگساز است. طبيعتا چنين آثار هنري در مدت كوتاهي پديد نيامده است.

آهنگساز كيست؟

خلق يك قطعه موسيقي توسط هنر و دانش يك آهنگساز به وجود مي‌آيد. در واقع آهنگساز بايد كاملا با نت خواني و نت نويسي، هارموني و رهبري اركستر آشنا باشد. اين افراد سال‌هاي سال است با موسيقي عجين شده‌اند. درك درستي از مفاهيم آن دارند و با سبك‌هاي موسيقي آشنا هستند. علاوه بر اين با تمامي سازهاي دنيا آشنايي دارند، حتي اگر قادر به نواختن آن نباشند، درك عميقي از آن ساز دارند. آهنگساز لازم است كليات و جزئيات تئوري موسيقي را بداند.

يك آهنگساز حرفه‌اي، تمام دانش و احساس خود را از سازهاي مختلف مي‌گيرد و از هماهنگي آن‌ها يك تركيب جالب پديد مي‌آورد. هر چقدر اين اثر خلاقانه‌تر و باب ميل اكثريت جامعه باشد، ماندگارتر مي‌شود.

گاهي آهنگ و ملودي آن‌قدر قوي و دلنشين است كه ضعف شعر و صداي خواننده را پوشش مي‌دهد. اما امروزه آهنگسازان حرفه‌اي براي شعر و خوانندگان حرفه‌اي كار مي‌كنند تا نتيجه نهايي فوق‌العاده از آب درآيد.

بهتر است آهنگساز حداقل با اصول نواختن يك ساز آشنا باشد. پيشنهاد مي‌شود با نواختن ساز پيانو كار خود را شروع كند. اين ساز مادر سازهاست. با پيانو مفهوم ريتم، ضرب، سبك و … آشنا مي‌شود. اين موضوع الزامي نيست. چرا كه بسياري از آهنگسازان حرفه‌اي تنها با زمزمه آهنگ مورد نظر خود را خلق كرده‌اند.

اصول آهنگسازي چيست؟

براي آهنگسازي نياز به برداشتن چند قدم داريم. در قدم اول بايد سبك‌هاي موسيقي را بشناسيد و سبكي كه فكر مي‌كنيد در آن موفق خواهيد شد را انتخاب كنيد.

آهنگساز لازم است قبل از ساخت يك قطعه، سبك مورد نظر را مشخص كند. همچنين بداند كه شهر يا ترانه اين آهنگ با چه لحني توسط خواننده، خوانده شود. سپس بايد بداند كه از چه سازهايي در آهنگ خود استفاده كند.

خلاق بودن در هر كاري توصيه مي‌شود. يك آهنگساز مي‌تواند چهارچوب‌ها را بشكند و يك اثر خاص خلق كند. اين خاص بودن در ذهن شنونده مي‌ماند و ماندگار مي‌شود.

گام بعدي مشخص كردن فرم موسيقي است. براي قطعه‌اي كه مي‌خواهيد خلق كنيد لازم است بخش‌هاي تكراري و يكسان را مشخص كند. در واقع بايد قسمت‌هاي مختلف قطعه را مشخص كنيد.

براي مرحله بعدي بايد خلاقانه عمل كنيد. اين مرحله مخصوص ايده‌پردازي شماست. راه‌هاي مختلف را بارها و بارها تكرار كنيد تا يك جرقه در ذهنتان روشن شود. اگر احساس خستگي كرديد، از ادامه كار دست بكشيد، براي خلاقيت لازم است ذهن شما در حالت خوبي باشد. اگر خودتان سازي را مي‌نوازيد، دست به كار شويد. با ساز خودتان شروع به نواختن و خواندن كنيد. اگر به دلتان نشست آن را بر روي كاغذ يادداشت كنيد. شما مي‌توانيد هر بار قسمت‌هايي از آن را حذف، ويرايش و اضافه كنيد.

متفاوت باشيد و تضادهاي جالب ايجاد كنيد. مردم موسيقي تكراري را نمي‌پسندند. از ريسك‌ها نترسيد و در بخش‌هايي از قطعه تضادهايي را براي جذابيت بيشتر آن ايجاد كنيد.

در مرحله آخر به طور كامل كار را بررسي كنيد و تغييرات نهايي را انجام دهيد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۴:۰۰ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :