آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با سبك موسيقي باروك

سبك موسيقي باروك

در سراسر دنيا سبك‌هاي موسيقي بسياري وجود دارد. از موسيقي كلاسيك و باروك گرفته تا موسيقي امپرسيونيسم، مينيمال، پاپ، راك، پانك راك، اپرا، جاز، بلوز، هيپ پاپ، رپ، كانتري، الكترونيك، متال و موسيقي عصر نو (New Age). سبك موسيقي يك قطعه شنيداري، نشان‌دهنده دوره زماني، ريشه‌هاي منطقه‌اي، تكنيك اجرا و سازهاي استفاده‌شده در آن قطعه موسيقي است. در تقسيم‌بندي دوره‌هاي هنري در بخش موسيقي چهار دوره اصلي در نظر گرفته شده است. سبك موسيقي باروك (Baroque Music) اولين سبكي است كه پس از رنسانس بين سال‌هاي ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ ادامه داشته است. در اين مقاله قصد داريم با سبك موسيقي باروك بيشتر آشنا شويم.

واژه باروك به معني استادانه زينت كردن و ماهرانه درست كردن است. اينها ويژگي‌هاي هنرهاي دوره باروك در نقاشي، موسيقي، معماري و… است كه نشان‌دهنده اشرافيت و قدرت حكومت‌هاي اروپايي بوده است.

اگر علاقه‌مند به موسيقي كلاسيك هستيد و در نظر داريد نواختن سازي از سازهاي كلاسيك را بياموزيد حتما بهترين آموزشگاه موسيقي را انتخاب كنيد تا ظرافت‌هاي اين هنر بي‌نظير را بهتر ياد بگيريد.

ويژگي‌هاي موسيقي باروك

ويژگي مهم موسيقي باروك يگانگي يا به بيان بهتر يكنواختي حالت موسيقي است. اگر قطعه‌اي از موسيقي باروك آرام و ملايم آغاز شود تا انتها همانطور خواهد بود و اگر هم موسيقي در آغاز شاد باشد تا آخر اين حالت ادامه پيدا مي‌كند. البته آثار آوازي باروك از اين قاعده مستثني هستند.

آهنگسازان دوره باروك براي هر حس و حالت انساني زباني خاص و مشترك ايجاد كرده بودند تا حسي مشترك را به همه افراد شنونده قطعات موسيقي انتقال دهند. اين كار باعث شده بود حتي افراد هم براي ابراز حالت‌هاي خاص شخصي از اين آهنگ‌ها استفاده كنند.

ريتم هم در سبك موسيقي باروك به جز در موارد اندكي تغيير نمي‌كند و پيوستگي دارد. تم اوليه قطعه موسيقي به شكل‌هاي مختلف براي مثال حالت‌هاي سوالي و جوابي تكرار مي‌شود. شايد تصور شود موسيقي دوره باروك به دليل پيوستگي قطعات و تكرار پياپي يك ايده در ملودي يكنواخت است اما در واقع با ريزه‌كاري‌هاي فراوان تزئين شده است. به همين دليل اغلب افرادي كه شنونده حرفه‌اي موسيقي نيستند موسيقي‌هاي باروك را شبيه به هم مي‌دانند.

موسيقي باروك تاكيد بر ضرب دارد و اين ويژگي تفاوت اصلي موسيقي باروك با آثار موسيقي رنسانس محسوب مي‎‌شود. در موسيقي باروك موسيقي سازي و آوازي از يكديگر جدا شدند و قواعد جديد هارموني تدوين شد. در اين موسيقي سازهاي بادي بيشتر مورد استفاده قرار گرفته است و استفاده از سازهاي كلاويه‌اي شكل گرفت.

بافت موسيقي دوره باروك پلي فونيك است و حداقل دو يا چند خط ملودي توجه شنونده را به خود جلب مي‌كند. بافت پلي فونيك از اجراي هم‌زمان چند خط ملوديك و مجزا به وجود مي‌آيد. اين بافت باعث كامل شدن موسيقي شده و به آن بعد مي‌بخشد.

در انتهاي دوره باروك موسيقي داراي بافت چندصدايي بود. خط‌هاي مربوط به سوپرانو و باس مهم‌ترين خط‌هاي ملودي اين دوره محسوب مي‌شدند و براي افراد جذابيت بيشتري داشتند.

دوره‌هاي زماني موسيقي باروك

دوره موسيقي باروك در فاصله ميان دوره رنسانس و دوره كلاسيك قرار دارد. اين دوره به سه دوره آغازين (۱۶۰۰-۱۶۴۰)، دوره مياني (۱۶۴۰-۱۶۸۰) و دوره پاياني (۱۶۸۰-۱۷۵۰) تقسيم شده است. دوره پاياني باروك نماينده آثار مشهور موسيقي باروك محسوب مي‌شود اما موسيقي‌داناني نظير مونته‌وردي دوره آغازين را به يكي از انقلابي‌ترين دوره‌هاي تاريخ موسيقي تبديل كرده‌اند.

در دوره آغازين باروك موسيقي‌دانان ايتاليايي بر اساس متن‌هاي پرشور و احساس اين دوره اپرا را به تاريخ هنر معرفي كردند. در اين دوره صداهاي آوازي با خط‌هايي ملوديك همراهي مي‌شدند.

در دوره مياني موسيقي باروك يك سبك جديد متاثر از ايتاليا در تمام كشورهاي اروپايي گسترش پيدا كرد. ويژگي مهم اين دوره اهميت موسيقي‌سازي بود و در ميان سازها خانواده ساز ويولن محبوبيت بيشتري در ميان مردم داشت.

در دوره پاياني موسيقي باروك جنبه‌هاي هارموني پديد آمدند. موسيقي پلي فونيك مجددا اوج گرفت و يوهان سباستين باخ نهايت هنر خود را به هنر عرضه كرد.

يوهان سباستين باخ به عنوان نماد موسيقي باروك شناخته مي‌شود. فردريك هندل، كلوديو مونتوردي، آركانجلو كورلي و آنتونيو ويوالدي نيز از ديگر بزرگان موسيقي دوره باروك هستند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۷:۱۸ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :