آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

معيارهاي مهم براي انتخاب ساز مناسب

فاكتورهاي مهم براي انتخاب ساز

تقريبا همه از موسيقي لذت مي‌برند و بخش اعظمي از افراد دوست دارند كه نواختن حداقل يك ساز را ياد بگيرند. اما در اين راه به غير از انتخاب يك آموزشگاه موسيقي خوب، انتخاب ساز مناسب نيز مهم است. اگر انتخاب درستي نداشته باشيد؛ ممكن است در ميانه راه خسته شده و فرايند آموزش را نيمه كاره رها كنيد.

معيارهاي اصلي كه براي انتخاب ساز مناسب بايد آنها در نظر داشته باشيد؛ موضوعي است كه در ادامه اين مقاله به آن خواهيم پرداخت.

براي اين كه بتوانيد سازي مناسب را براي يادگيري انتخاب كنيد؛ بايد پاسخ اين سوالات را با دقت مشخص كنيد.

معيارهاي مهم براي انتخاب ساز مناسب

چه سبكي از موسيقي را دوست داريد؟

همان‌طور كه مي‌دانيد هر سازي مناسب يك سبك موسيقي است. البته برخي از سازها هم در چندين سبك موسيقي كاربرد دارند. مثلا ساز ساكسيفون بيشتر به درد موسيقي جاز مي‌خورد؛ ولي سه‌تار يا تار براي موسيقي سنتي مناسب‌تر هستند. بنابراين قبل از انتخاب ساز بايد سليقه موسيقيايي خود را بهتر بشناسيد و متناسب با آن ساز انتخاب كنيد.

آيا گروه‌نوازي را دوست داريد يا هدف‌تان فقط تك‌نوازي است؟

به آينده بلند مدت خود به عنوان يك نوازنده فكر كنيد. اگر مي‌خواهيد گروه‌نواز باشيد؛ بايد سازهايي كه مناسب گروه‌نوازي هستند را انتخاب كنيد. درست است كه جذابيت سازهايي مانند ترومپت، ويولن، فلوت يا گيتار در تك‌نوازي غير قابل انكار است؛ اما گروه‌نوازي‌هايي كه در اركسترهاي بزرگ انجام مي‌شوند نيز قابل چشم‌پوشي نيستند. بنابراين تصميم با شماست.

محل تمرين‌تان كجاست؟

امروزه ديگر بسياري از افراد در آپارتمان‌ها زندگي مي‌كنند. بنابراين تمرين سازهايي مثل درام ممكن است همسايه‌ها را شاكي كند. به اين فكر كنيد كه كجا و كي مي‌خواهيد تمرين كنيد و صبر افرادي كه با آنها زندگي مي‌كنيد چقدر است؟ البته سازهاي الكترونيكي مانند پيانو، گيتار الكتريك و حتي ويولن به شما امكان تمرين در شب را با استفاده از هدفون مي‌دهند.

چقدر مي‌توانيد براي خريد ساز هزينه كنيد؟

يكي از مهم‌ترين فاكتورها براي انتخاب ساز، بودجه شماست. قيمت بسياري از سازها در يك محدود مشخص و ثابت است. مثلا اكثر سازهاي زهي در يك رج قيمتي هستند. اما اين واقعيت را نيز در نظر بگيريد كه برخي از سازها مانند پيانو بسيار گران هستند؛ و هر كسي از عهده خريد آنها بر نمي‌آيد. اگر نمي‌توانيد ساز انتخابي خود را تهيه كنيد؛ بايد به فكر اجاره كردن آن باشيد.

آيا محدوديت جسمي خاصي داريد؟

هنگام انتخاب ساز هميشه به محدوديت‌هاي جسمي خود توجه كنيد. مثلا افرادي كه انگشتان كوتاه دارند؛ براي نواختن سازهايي مانند گيتار مناسب نيستند. البته اين به معني نيست كه آنها نمي‌توانند گيتار بزنند. بلكه به اين معني است كه نواختن اين ساز براي‌شان كمي دشوارتر است.

يك قانون نانوشته نيز در اين مورد وجود دارد و آن هم اين است كه هرگز نبايد اجازه دهيم كاستي‌هاي جسمي‌مان، ما را از يادگيري غافل كند. مثلا درست است كه برخي از سازهاي بادي به قدرت ريوي زيادي احتياج دارند؛ اما انتخاب مربي خوب و تمرين زياد مي‌تواند اين كمبود را جبران كند.

آيا هنوز مطمئن نيستيد؟

اگر براي انتخاب ساز دچار مشكل شده‌ايد؛ با افرادي كه مي‌شناسيد و قبلاً ساز مي‌نواختند مشورت كنيد. حتي اگر اجازه مي‌دهند؛ چند دقيقه‌اي سازشان را برداشته و تست كنيد. پيدا كردن يك مدرس موسيقي باتجربه، ترجيحا كسي كه در نواختن چند ساز مختلف تبحر دارد؛ و صحبت كردن با او در اين زمينه نيز مي‌تواند موثر باشد.

اگر بتوانيد سازي را كه دوست داريد پيدا كنيد؛ جادوي موسيقي، پاداش شما را خواهد داد و به زودي از اين كه مي‌توانيد از يك ابزار بي‌جان صداي خوشي را خارج كنيد، بسيار شگفت‌زده خواهيد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۰۴:۴۲ توسط:norouzi موضوع:

آشنايي با ساز ساكسيفون، تاريخچه و معروف‌ترين ملودي‌هاي آن

ساكسيفون يك نوع ساز بادي است كه بيشتر در گروه‌هاي موسيقي جاز از آن به عنوان ساز اصلي ياد مي‌شود. اگرچه اين آلت موسيقي حدود 150 سال پيش اختراع شده؛ اما ساكسيفوني كه ما امروزه آن را بيشتر مي‌شناسيم، يكي از سازهاي جديدي است كه توسط آنتوان ژوزف (آدولف) ساكس اختراع شده است.

امروزه ساكسيفون در برنامه آموزشي بهترين آموزشگاه موسيقي جهان قرار دارد؛ و قطعات زيبايي با آن نواخته مي‌شود.

آشنايي با ساز ساكسيفون

تاريخچه ساكسيفون

در سال 1841 ميلادي آدولف ساكس اولين بار ساكسيفون برنجي خود را به آهنگساز معروف، هكتور برليوز نشان داد. او در همان نگاه اول مجذوب ويژگي‌هاي منحصر به فرد و قدرت سازگاري اين ساز شد.

بر همين اساس در 12 ژوئن سال 1842 ميلادي، هكتور برليوز مقاله‌اي را در مجله “Journal des Debats” منتشر كرده و در آن ساز ساكسيفون را توصيف كرد. همين مقاله بود كه به سكوي پرتابي براي اين ساز به سمت شهرت و محبوبيت تبديل شد.

اگرچه آدولف ساكس در ابتدا قصد داشت كه ساكسيفون را به عنوان يك ساز اركستري به جهان معرفي كند؛ اما اين آرزو هرگز محقق نشد. چرا كه به عقيده مخالفين، ساكسيفون ابزار مناسبي براي ورود به اركستر نبود و دقت كافي براي نواختن نت‌هاي متداول اين سبك را نداشت.

البته نسخه اوليه اين ساز چنين نقيصه‌هايي را داشت و بعدها با تكامل مراحل توليد، ساكسيفون نيز دقت كافي براي ورود به اركسترهاي بزرگ جهان را پيدا كرد.

پيش برد ساكسيفون در جهان

سرانجام ساكسيفون در سال 1845 ميلادي به عنصر كليدي در همه گروه‌هاي موسيقي ارتشي  تبديل شد. البته در آن زمان بسياري از گروه‌هاي موسيقي، مانند گروه موسيقي ارتش فرانسه، از سازهاي سنتي استفاده مي‌كردند.

بعد از گذشت حدود 75 سال، بالاخره اين ساز بادي خوش صدا به طيف‌هاي مختلف موسيقي، حتي در گروه‌هايي كه موزيك‌هاي رقص مي‌نواختند، راه پيدا كرد.

البته ساكسيفون براي اين كه بتواند به يك ساز همه كاره و خوش صدا تبديل شود بايد با صداي بلند ترومپت، صداي خشن درام، صداي رقص پا و صداي بلند صحبت كردن افراد در كافه‌ها رقابت مي‌كرد.

به همين منظور سازندگان ساكسيفون، دهانه خروجي صدا را كوچكتر و موازي‌تر ساختند؛ تا صداي خارج شده از اين ساز براي رقصيدن و همنوا شدن با سازهاي سبك جاز همخواني پيدا كند. همين اصلاح كوچك باعث شد كه بسياري از افراد، ساز ساكسيفون را فقط با موسيقي جاز بشناسند.

معروف‌ترين آهنگ‌هايي كه به كمك ساكسيفون نواخته شده‌اند

اين ساز در طول دوره حضور خود در هنر موسيقي، به سرعت تغييراتي را پشت سر گذاشت؛ و به يكي از سازهاي اصلي در سبك جاز تبديل شد. ساكسيفون آلتو محبوب‌ترين ساكسيفون موجود در ميان آهنگسازان و نوازندگان كلاسيك است.

در حال حاضر در موسيقي پاپ و راك نيز از اين ساز استفاده مي‌شود. نوازندگان بزرگي مانند جيمي دورس، چارلي بارنت و جاني هاگدز از گروه دوك الينگتون اين ساز را نواخته و در كنسرت‌هاي خود از ساكسيفون استفاده كردند.

موزيك‌هاي ساخته شده به كمك اين ساز، افراد زيادي را مسحور خود نمود؛ و ساكسيفون در بسياري از گروه‌هاي نمايشي نيز كاربرد پيدا كرد. اين ساز بعد از دهه 1950 ميلادي وارد جريان اصلي موسيقي در جهان شد.

بيتل ها و رولينگ استونز از ملودي‌هاي ساخته شده توسط ساكسيفون در آهنگ‌هايي مانند “Got You Got Into My My Life” و “Sugar Brown” استفاده كردند. مايكل بركر، وين شاتر، فرد ليپسيوس، بيل ايوانز و ده‌ها تن ديگر از جمله ساكسيفونيست‌هاي جديد و معروف جهان هستند.

در ادامه با بهترين آهنگ‌هايي كه در توليد آنها از ساز ساكسيفون استفاده شده است آشنا مي‌شويد:
  •       آهنگ Baker Street از جري رافري
  •       آهنگ Last Friday Night از كيتي پري
  •       آهنگ Careless Whisper از جورج مايكل
  •       آهنگ Money از پينك فلويد

اگر مي‌خواهيد به صورت تخصصي اين ساز را ياد بگيريد؛ پيشنهاد مي‌كنيم كه با مراجعه به بهترين آموزشگاه هاي موسيقي ايران و زير نظر نوازندگان مجرب اين ساز، چنين كاري را انجام دهيد. يادتان نرود كه ساكسيفون يكي از اعجاب برانگيزترين سازهاي موجود در جهان است كه هم مي‌توانيد براي رقصيدن و هم براي اوقاتي كه در كافه نشسته‌ايد و دل‌تان يك خلوت حسابي مي‌خواهد از آن استفاده كنيد.

بدون شك ساكسيفون اين روزها سازگارترين ساز موجود است و مي‌توانيد هر نوع موسيقي مانند قومي، كلاسيك، جاز، راك، پانك و غيره را با آن اجرا كنيد. توصيه مي‌كنيم كه حتما چند آهنگ شگفت‌انگيزي كه در بالا به آنها اشاره كرديم را گوش فرا دهيد و از جادوي ساكسيفون لذت ببريد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۲:۳۹ توسط:norouzi موضوع:

تاثير موسيقي در رانندگي

تصور كنيد، هنگام غروب است و شما با ذهني خسته سوار بر خودروي خود مي‌شويد تا به منزل برسيد. در شهرهاي بزرگ دور از انتظار نيست كه در ساعات پاياني روز در ترافيك بمانيد. يكي از راه‌هايي كه مي‌تواند خستگي شما را كاهش دهد گوش دادن به موسيقي در رانندگي است.

حتما برايتان پيش آمده كه ضبط خودروي خود را در خانه جا گذاشته باشيد. آن روز متوجه مي‌شويد كه مسير طي شده تا مقصد چقدر طولاني‌تر از روزهاي ديگر برايتان سپري شده است. موسيقي مي‌تواند صبوري شما را زيادتر كند و البته باعث شود انرژي بهتري داشته باشيد.
زماني كه خودتان نوازنده سازي باشيد، گوش دادن به موسيقي برايتان لذت‌بخش‌تر خواهد بود. اگر در پايتخت زندگي مي‌كنيد و دوره‌هاي آموزش موسيقي خود را در آموزشگاه موسيقي در تهران گذرانده باشيد، هم با ترافيك آشنا هستيد و هم با مفهوم موسيقي. اما چرا اين موضوع را گفتم؟ در ادامه بخوانيد.

ما در ادامه مي‌خواهيم برخي از نكات را براي گوش دادن به موسيقي در حين رانندگي به شما بگوييم. با ما همراه شويد.

تاثير موسيقي در رانندگي

شنيدن هر نوع موسيقي در رانندگي مناسب نيست

يكي از نكاتي كه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه متناسب با موقعيت و شرايط موسيقي در حين رانندگي گوش دهيد. زماني كه در ترافيك سنگين گير افتاده باشيد بايد صبر خود را بالا ببريد. گوش دادن به موسيقي‌هاي هيجاني مناسب اين لحظه نيست. بهتر است در ترافيك آرامش خود را با گوش دادن به يك موسيقي ملايم تكميل كنيد.

اما زماني كه قرار است با سرعت بيشتري در جاده حركت كنيد، گاهي بهتر است موسيقي‌هاي شادتر و هيجاني گوش دهيد. حتي براي جلوگيري از خواب‌آلودگي خود گاهي شعرهاي آن را بلند بخوانيد. چه اشكالي دارد؟ سطح انرژي خود را بالا ببريد تا زمان رسيدن به مقصد هوشياري خود را حفظ كنيد.

اگر به تازگي گواهينامه گرفته‌ايد

اگر هنوز تجربه كافي در رانندگي نداريد بايد به اصطلاح 6 دانگ حواستان به رانندگي باشد. بهتر است تا زماني كه تسلط كافي در رانندگي به دست نياورده‌ايد موسيقي در خودرو گوش ندهيد. اين كار مي‌تواند ميزان تمركزتان را پايين آورد.

شما در ابتداي كسب تجربه رانندگي نياز داريد با صداي اطراف در حين رانندگي هم آشنا شويد. حتي خبره‌ها مي‌گويند اين روزها بايد از صداي بوق خودرويي كه به گوشتان مي‌رسد، تشخيص دهيد كه چه خودرويي در حال عبور از كنار شماست. منظور ما از اين موضوع اين است كه اگر كاميون يا خودروهاي سنگين‌تري در حال عبور باشد بايد بيشتر احتياط كنيد.

اگر با كودكان همسفر هستيد، موسيقي پخش كنيد

رانندگي با خودرويي كه سرنشينان آن‌ها كودكان هستند، داراي حساسيت‌هايي است. آن‌ها درك كمتري از خطرات احتمالي در رانندگي دارند. براي جلوگيري از بي‌قراري آن‌ها مي‌توانيد موسيقي‌هاي مناسب سنشان را در خودرو پخش كنيد تا سرگرم شوند. بدين گونه از شيطنت‌هاي داخل خودرو كه منجر به حواس پرتي راننده شود، خودداري مي‌كنند.

علاوه بر اين بسياري از افراد هستند كه ابتكار بيشتري به خرج مي‌دهند و پنل‌هاي تصويري در خودرو نصب مي‌كنند. با اين پنل‌هاي صوت و تصويري در اختيار خواهيد داشت كه كودكان را بيشتر سرگرم مي‌كند.

موسيقي را با درجه صداي استاندارد گوش دهيد

درست است كه برخي از افراد هزينه‌هاي زيادي بابت دستگاه‌هاي پخش موسيقي براي خودرو پرداخت مي‌كنند، تا بتوانند موسيقي مورد علاقه خود را با صداي بيشتر از حد استاندارد گوش دهند. اما بهتر است بدانيد اين كار باعث بروز تصادف‌هاي زيادي براي آن‌ها شده است.
حتي اگر فردي به رانندگي و تمامي جاده‌هاي شهر هم تسلط كافي داشته باشد، يك لحظه خطا مي‌تواند آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري براي او ايجاد كند.

در خودرو موسيقي گوش دهيم يا خير؟

ما خطرات احتمالي را به شما يادآور شديم، اما همه اين خطرات در صورتي ايجاد مي‌شود كه گوش دادن به موسيقي از هوشياري شما در رانندگي كم كند.

گوش دادن موسيقي در رانندگي هم مزاياي خودش را دارد كه برايتان ذكر كرديم. بنابراين اگر نوع موسيقي و درجه صداي آن را به نحو احسن انتخاب كنيد، لذت رانندگي را برايتان چندين برابر مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۲:۳۸ توسط:norouzi موضوع:

ساز چنگ (هارپ) را بشناسيد

اگر اين ساز را بيشتر بشناسيم متوجه مي‌شويم كه تا به امروز تا چه حدي در حقش اجحاف شده است. شايد حتي كمتر كسي باشد كه بداند نام ديگر ساز چنگ ، هارپ است. اگر هم بداند اطلاعات زيادي درباره اين ساز ندارد. چنگ يكي از سازهاي دوران باستان است كه در دسته بندي سازهاي زهي قرار دارد. اين ساز در گذشته‌هاي دور در كشور ايران در بين هنردوستان ساز محبوبي بوده است.

تاريخچه چنگ به حدود 6 هزار سال پيش برمي‌گردد. به عقيده بسياري قديمي‌ترين آوازه‌هاي اين ساز در خوزستان بوده است. امروزه اين ساز طرفداران بيشتري پيدا كرده، به طوري كه در كنسرت‌هاي سنتي احتمالا شاهد نوازنده‌اي براي اين ساز باشيم. اگر شما هم طرفدار اين ساز هستيد براي آموزش آن بايد به دنبال يك آموزشگاه موسيقي باشيد كه امكان آموزش اين ساز را به هنرجويان خود داشته باشد.

ساز چنگ (هارپ) را بشناسيد

انواع چنگ (هارپ)

جالب است بدانيد چنگ انواع مختلفي دارد. شما تنها به ساختمان آن دقت كرده‌ايد كه تعدادي سيم بر روي چوب نصب شده باشيد. چنگ اركستري، سنتي، باستاني و چنگ تزييني از انواع اين ساز است.

اگر از لحاظ شكل ظاهري بخواهيم انواع آن را توضيح دهيم بايد بگوييم كه هارپ حدود 17 نوع تقسيم بندي دارد. هارپ زاويه دار، منحني، كندوگ، ون، چنگ لير و … از انواع چنگ‌هاست. چنگ لير به شكل حرف U ساخته مي‌شود و در يونان معروف است.

خريد چنگ

شايد با ديدن قيمت‌هاي ساز چنگ از يادگيري آن منصرف شويد. دليل قيمت زياد اين ساز، شدت دشواري در ساخت آن است. ساختمان چنگ به قدري پيچيده است كه گاهي قيمت آن را تا 4 ميليارد تومان هم بالا مي‌برد. اما نگران نباشيد؛ در صورتي كه به يادگيري اين ساز علاقمند باشيد مي‌توانيد آن را با قيمت‌هاي كمتري نيز خريداري كنيد.

در صورتي كه براي خريد ساز دچار سردرگمي شده‌ايد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم با اساتيد با تجربه موسيقي و افرادي كه نواختن اين ساز را تجربه كرده‌اند، مشورت كنيد.

كوك كردن ساز هارپ

كوك كردن اين ساز بسيار مهم است. بهتر است هر چند روز يك بار چنگ را كوك كنيد. البته در صورتي كه كوك را جابجا كرده باشيد يا در معرض تغييرات آب و هوايي قرار گرفته باشد، بايد براي بهبود صداي آن، ساز را كوك كرده باشيد.

هر چقدر فاصله زماني براي كوك كردن هارپ كمتر باشد، نياز ساز براي كوك شدن كمتر خواهد بود. علاوه بر آن ديگر لازم نيست براي كوك كردن آن زمان و انرژي زيادي صرف كنيد.

آموزش چنگ

به طور كلي اين ساز يكي از گران‌ترين سازها براي يادگيري است. اگر بخواهيم از بابت ميزان سختي يا آساني يادگيري آن را بررسي كنيم، عده‌اي بيان كرده‌اند كه يادگيري اين ساز به مراحل يادگيري ساز پيانو شبيه است. اما عده‌اي هم بر اين باورند كه يادگيري اين ساز آسان‌تر از سازهايي مانند گيتار و ويولن است.

نوازندگان چنگ در ايران

گران قيمت بودن هزينه خريد اين ساز و يادگيري آن، دور از انتظار نيست كه ما را با تعداد محدودي نوازنده روبرو كند. فرزانه نوايي زاده اصفهان و متولد سال 1335 است. او آموزش خود را در طول تحصيل در هنرستان عالي موسيقي تهران سپري كرد و پس از آن توسط بورسيه تحصيلي توانست به كشور اتريش برود. او حدود 1 سال در ايران اقامت داشت و به آموزش چنگ در مدرسه عالي موسيقي پرداخت و پس از انقلاب اسلامي به همراه همسرش براي هميشه به اتريش سفر كرد.

آذرنوش صدر سالك، همسر مجيد انتظامي است. او از 10 سالگي با آموزش پيانو با دنياي موسيقي آشنا شد و در سن 12 سالگي آموزش چنگ را آغاز كرد. فتانه شاهين متولد شيراز است. او دوره‌هاي آموزش ساز چنگ را در ايتاليا، سوئيس و فرانسه گذراند و پس از آن در 2 شهر تهران و شيراز  شروع به آموزش اين ساز كرد. هنرجويان اين بانو هر ساله امتيازهاي درخشاني از مسابقات جهاني دريافت مي‌كنند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۰۹:۲۵ توسط:norouzi موضوع:

اطلاعاتي درباره ساز شناسي

براي طبقه بندي موسيقي لازم بود علمي شكل بگيريد. ارگانولوژي نام ديگر ساز شناسي است. سازها تقسيم‌بندي‌هاي متفاوتي دارند. اما اگر از لحاظ شكل ظاهري بخواهيم آن را بررسي كنيم بايد با جزئيات و نحوه نواختن آن بيشتر آشنا شويم. در ادامه مطلب با انواع آن آشنا شويد.

در ابتدا بهتر است با مفهوم ارگانولوژي آشنا شويم. پس از آن دسته بندي سازها را برايتان توضيح مي‌دهيم. سازها در هر فرهنگي استفاده به خصوصي دارد. برخي از سازها در دسته بندي‌هاي مختلف در كشورها براي برگزاري مراسمات نظامي استفاده مي‌شود، اما از همان سازها در كشور ديگري ممكن است در مراسمات ديگري استفاده شود.

براي آشنايي كامل با مفاهيم اوليه سازها و دنياي موسيقي به دنبال بهترين آموزشگاه موسيقي باشيد و در نهايت نكات بيشتري را با جستجو در فضاي وب به دست آوريد.

اطلاعاتي درباره ساز شناسي

ساز شناسي چيست؟

ساز يك ابزار نواختن است. با ساز موسيقي شكل مي‌گيرد و با اضافه شدن آواز به آن، يك قطعه موسيقي زيبا پديد مي‌آيد. اين مفاهيم، جزو مفاهيم پايه‎اي است كه اگر مي‌خواهيد وارد دنياي موسيقي شويد بهتر است با آن‌ها آشنا شويد.

سازها به طور كلي به چند دسته تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از:

  •         سازهاي زهي
  •         سازهاي بادي
  •         سازهاي كوبه‌اي يا ضربي
  •         سازهاي صفحه كليد دار يا شستي دار
  •         سازهاي الكترونيك

سازهاي زهي (آرشه‌اي يا زخمه‌اي)

دسته‌اي از سازها هستند كه با لرزش زه يا سيم، صداي آن به گوش مي‌رسد. در واقع مي‌توان با زخمه زدن بر روي سيم‌ها يا كشيدن آرشه بر روي سيم صداي ساز را شنيد. سازهاي زهي به 2 دسته زهي كمانه‌اي و زهي ضربه‌اي تقسيم مي‌شوند. در سازهاي كمانه‌اي بايد توسط چوب كمانه‌اي بر روي ساز كشيد. ويولن و كمانچه از انواع سازهاي زخمه‌اي كمانه‌اي هستند.

اما در سازهاي زهي ضربه‌اي همانطور كه از نامش پيداست بر روي زه يا سيم، ضربه زده مي‌شود. پيانو، سنتور و چنگ از انواع سازهاي زهي ضربه‌اي هستند.

سازهاي بادي

سازهاي بادي يكي از قديمي‌ترين سازهاست كه انسان‌ها بعد از كشف سازهاي كوبه‌اي به اختراع آن پرداختند. در گذشته‌هاي دور از يك استخوان بزرگ سوراخ شده، ساز بادي ساخته مي‌شد.

سازهاي بادي به 2 دسته ساز بادي چوبي و ساز بادي برنجي تقسيم مي‌شوند. براي تقسيم بندي سازهاي بادي به نحوه توليد صدا در قسمت دهاني آن دقت كنيد. در واقع دسته بندي برنجي يا چوبي بودن آن بر اساس جنس اين قسمت نامگذاري مي‌شود.

براي مثال ساز فلوت، قسمت بدنه آن فلزي است. اما در دسته سازهاي بادي چوبي قرار گرفته و دليل آن هم قسمت دهاني ساز است كه از جنس چوب ساخته مي‌شود.

سازهاي كوبه‌اي يا ضربي

سازهاي ضربي يا كوبه‌اي هم مي‌توان زاز نامش حدس زد كه بايد توسط ضربه‌هايي هماهنگ آن را نواخت. ضربه زدن، ساييدن و … اعمالي است كه باعث توليد صدا در اين سازها مي‌شود. بشر در سال‌هايي ابتدايي كه با موسيقي آشنا شد، از سازهاي ضربي استفاده مي‌كرد. به طوري كه گفته مي‌شود پس از صداي انساني يكي از قديمي‌ترين صداها شناخته مي‌شود.

دف، دايره، تنبك، طبل، سنج، زنبورك، هنگدرام، كوزه، بانگو، كاخن، دهل، تمپو  و … نمونه‌هايي از سازهاي كوبه‌اي هستند.

سازهاي صفحه كليد دار

به اين دسته از سازها، سازهاي شستي دار هم گفته مي‌شود. براي نواختن اين دسته از سازها، از صفحه كليد استفاده مي‌شود. آكاردئون، ارگ، حتي ارگ بادي، پيانو، چلستا و … از انواع سازهاي صفحه كليددار هستند. در اين سازها، هر نت بر روي يك كليد از ساز ساخته شده است.

در صورتي كه به ساز شناسي مسلط باشيد، با انواع سازهاي صفحه كليد دار آشنا مي‌شويد. دايره سازها به قدري متنوع است كه شايد نام چند ساز به گوشتان نخورده باشد.

سازهاي الكترونيك

صداي اين دسته از سازهاي به روش‌هاي الكترونيك قابل شنيدن مي‌شود. اولين بار در سال 1904 سازهاي الكترونيك اختراع شدند.

ارگ برقي، ترمين، سينتي سايزر، كيبورد، گيتار الكتريك، گيتار بيس، سه تار الكتريك از انواع سازهاي الكترونيك است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۵۶:۱۶ توسط:norouzi موضوع: