آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

مفاهيم اوليه تئوري موسيقي

تئوری موسیقی

هنر موسيقي هم مانند هر هنر و علم ديگري بر پايه و اساس قوانيني ايجاد شده است. هر فردي كه بخواهد دوره آموزش سازي را آغاز كند بايد با مفاهيم اوليه تئوري موسيقي آشنا باشد. درك درستي از تئوري موسيقي داشته باشد تا بتواند هميشه مشتاق يادگيري بماند. در اين مقاله مي‌خواهيم شما را با اين مفاهيم كلي آشنا كنيم كه اگر قصد يادگيري موسيقي داريد، به صورت علمي و دقيق با آن آشنا شويد.

تئوري موسيقي در واقع الفباي اوليه موسيقي است. مانند دستور زبان در هر زبان گفتگويي كه در دنيا وجود داشته باشد. شما هم براي نواختن ساز بايد با الفباي موسيقي آشنا باشيد تا بتوانيد احساس درستي از آن به شنونده منتقل كنيد. اما زبان موسيقي يك زبان جهاني است. شما اگر دستور زبان يك قطعه را به هر كشوري با خود ببريد، نواختن يك قطعه مشخص را مي‌شنويد. براي يادگيري اين مفاهيم مي‌توانيد به دنبالبهترين  آموزشگاه موسيقي در تهران باشيد.

بنابراين شما با يادگيري نت خواني، يك زبان جهاني را مي‌آموزيد كه مورد قبول همه كشورهاست. البته نت خواني براي هر سازي متفاوت است. هر نت براي ساز مشخصي بسته به ساخت آن ساز نوشته مي‌شود. براي مثال نحوه نوشتن نت يك قطعه براي ساز گيتار با ساز سنتور متفاوت است.

اگر بخواهيد با مفهوم نت آشنا شويد ما آن را به سادگي به شما معرفي مي‌كنيم. نت‌ها هفت گونه هستند كه با تركيب آن‌ها يك قطعه از موسيقي پديد مي‌آيد. نت‌ها الفباي موسيقي و در واقع دستور زبان موسيقي هستند كه راهنماي گام به گام شما براي نواختن ساز مورد علاقه شماست.

مفاهيم ابتدايي كه به شما مي‌گوييم لازم است توسط هر هنرجوي موسيقي فرا گرفته شود. اين مفاهيم شما را به سمت حرفه‌اي شدن مي‌برد. بهتر است براي يادگيري آن از نقطه صفر شروع كنيد و به تدريج پيشرفت كنيد.

موسيقي چيست؟

اما واقعا به چه صدايي مي‌گوييم موسيقي؟ به هر صداي خوشايندي كه بر اساس نظم خاصي ساخته شود موسيقي مي‌گويند. موسيقي داراي رابطه زماني است. اين رابطه زماني به صورت سكوت مشخص مي‌شود. ريتم و ملودي، تشكيل دهنده موسيقي هستند. پس اگر ريتم و ملودي به صورت زمان و معيار مشخص باشند موسيقي تعريف مي‌شود. موسيقي مجموعه‌اي از صداهاي هماهنگ است

حتما براي شما هم پيش آمده كه با شنيدن يك موسيقي حالتان دگرگون شود. موسيقي با خود باري از انرژي حمل مي‌كند كه آن را به شنونده مي‌رساند. ممكن است با يك قطعه چنان روحيات و احساسات شما فعال شود كه خود متعجب شويد. موسيقي را دست كم نگيريد. قادر است در ذهن شما خاطرات زيادي ثبت كند.

حتي شايد روزهايي را با استرس در محل كار حاضر شويد. اما تصميم بگيريد كه چند قطعه از موسيقي دلخواد خود را گوش دهيد. بعد از چند لحظه متوجه خواهيد شد كه حجم عظيمي از استرس و تشويش‌هاي شما از بين مي‌رود. اين همان انرژي است كه نوازندگان با زبان جهاني نت خواني به شما القا مي‌كنند.

 

معني دقيق صدا و بسامد

صدا چيست؟ صدا از ارتعاشات هوا ايجاد مي‌شود. در واقع با جابجايي هوا در ابعاد مختلف، صدا ايجاد مي‌شود. ما انسان‌ها مي‌توانيم صداهايي در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ كيلو هرتز ارتعاش را بشنويم. يكي از ويژگي‌هاي صدا، بسامد آن است. البته صدا ويژگي‌هاي ديگري مانند طول موج و سرعت صدا و دامنه آن را هم دارد.

هر صدايي با توجه به لرزش‌هايي كه دارد به وجود مي‌آيد. به هر ثانيه از اين لرزش‌ها، بسامد گفته مي‌شود. واحد اندازه گيري بسامد هرتز است. كلمه هرتز برگرفته از نام دانشمند آلماني است.

همان‌طور كه گفتيم صدا بر اساس لرزش به وجود مي‌آيد. اين لرزش‌ها مي‌تواند به صورت منظم يا نامنظم باشد. در صورتي كه اين لرزش‌ها منظم باشد، موسيقي جذابي را ايجاد مي‌كند كه براي گوش ما جذاب مي‌شود.

زير يا بم بودن صدا بستگي به ميزان بسامد آن دارد. به طوري كه اگر صداي بمي را در موسيقي بشنويد بيانگر آن است كه بسامد صدايي پاييني دارد. همچنين بسامد صدايي بالا، صداي زير را نشان مي‌دهد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۷:۲۳ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :