آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با ساز فلوت

ساز فلوت

فلوت يكي از سازهاي بادي است كه از جنس فلز يا چوب ساخته مي‌شود. شكل ظاهري اين ساز بسيار شبيه به ساز ني است، اما با طول كمتر. البته براي نواختن لازم است آن را به صورت پهنا بگيريد و بنوازيد. به همين دليل تشخيص آن در يك گروه شلوغ اركستري از ميان جمعيت كار آساني است. چرا كه اين ساز به شكل خاصي در دستان شما قرار مي‌گيرد و نواخته مي‌شود.

شما اين ساز را مي‌توانيد در آموزشگاه موسيقي راه صبا بياموزيد. اين آموزشگاه را مي‌توانيد براي آموزش موسيقي به كودكان خود انتخاب كنيد.

صداي اين ساز از طريق هدايت هوا به داخل آن ايجاد مي‌شود و شما مي‌توانيد از طريق سوراخ‌هايي كه بر روي ساز ايجاد شده، نت‌هاي مختلفي را براي نواختن قطعه مورد نظر خود تغيير دهيد. اين تغيير صدا به كمك انگشتان شما انجام مي‌شود. بايد دقت داشته باشيد كه براي يادگيري اين ساز به يكي از مراكز آموزش موسيقي معتبر مراجعه كنيد تا آموزش اين ساز را از ابتدا به صورت صحيح و اصولي بياموزيد.

طول فلوت معمولا ۶۶ سانتي متر است و طول قطر آن حدود ۲ سانتي متر است. در صورتي كه فلوت از فلز ساخته شده باشد، جنس آن يكي از فلزهاي نيكل نقره، مس، روي و حتي طلا است.

تاريخچه ساز فلوت

فلوت يكي از قديمي‌ترين سازهاي جهان است. قدمت آن به حدود ۹۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح برمي‌گردد و موسيقي‌دان‌ها بر اين باورند كه مبدا پيدايش اين ساز در كشور چين و سرزمين‌هاي شرقي بوده است. اين فلوت‌ها از جنس چوب گياه بامبو ساخته مي‌شد. پس از اين، ساز فلوت مورد توجه يونانيان قرار گرفت. اما آن‌ها به سليقه خود ساز را تغيير دادند. فلوت ساخته شده توسط آن‌ها داراي ۶ سوراخ بود و از انتهاي ساز نواخته مي‌شد.

اين ساز از قرن ۱۲ مورد توجه اروپاييان قرار گرفت. آن‌ها از اين ساز بادي در موسيقي‌هاي نظامي استفاده مي‌كردند. سپس در قرن هفدهم اين ساز به عنوان مهم‌ترين ساز در موسيقي‌هاي اركستري دربار شناخته مي‌شد.

براي اين ساز در قرن هفدهم اتفاقات مهم ديگري هم افتاد. در اواخر اين قرن ساختمان اين ساز با ۳ قسمت متفاوت معرفي شد. سر، بدنه و پايه ساز.

امروزه اين ساز انواع مختلفي دارد كه در ادامه به شما معرفي مي‌كنيم.

ساز فلوت و انواع آن

اين ساز هم مانند سازهاي ديگر انواع مختلفي دارد. ممكن است هر كشوري بر اساس سليقه موسيقي خود در ساختار يك ساز تغييراتي ايجاد كند تا با فرهنگ مردمان آن كشور همخواني بيشتري پيدا كند. فلوت هم در كشورهاي مختلف طرفداران خاصي پيدا كرد و انواع مختلفي از خود را به جامعه موسيقي نشان داد. از ميان همه مدل‌ها، فلوت كليد دار بيشترين طرفدار را دارد كه نام اصلي آن بوهم است.

فلوت باس يكي از مدل‌هاي اين ساز است كه توسط يك شخص ايتاليايي ساخته شد. صداي اين ساز همان‌طور كه از نامش پيداست، به صورت بم است. اين فلوت معمولا از جنس نيكل يا نقره ساخته مي‌شود. شكل ظاهري آن كمي با فلوت‌هاي معمولي متفاوت است. فلوت باس به شكل حرف J و با سر خميده است.

فلوت آلتو نيز از لحاظ شكل ظاهري به فلوت باس نزديك است. البته اين مدل به شكل فلوت معمولي هم ساخته مي‌شود. به اين ساز، فلوت سل هم گفته مي‌شود. زيرا نت‌هاي آن يك چهارم پايين‌تر از آن نتي كه نوشته مي‌شود به صدا درمي‌آيد.

فلوت پيكولو يك ساز كوچك است كه آن را گاهي فلوت اكتاو نيز مي‌گويند. جنس ساخت آن معمولا از عاج، شيشه و چوب است. اما امروزه از جنس‌هاي ديگر فلزات، پلاستيك و رزين هم ساخته مي‌شود. اما شايد بپرسيد چرا به آن فلوت اكتاو مي‌گويند. اين ساز يك اكتاو بالاتر نواخته مي‌شود و صداي آن به گوش مي‌رسد. اين ساز يك نقطه ضعف دارد. آن هم اين است كه قابليت نواختن نت C را نداريد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۴۳:۳۷ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :