آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با اصول آهنگسازي

همه ما در طول روز اصوات مختلفي مي‌شنويم. اما گوش ما به همه اين صداها جذب نمي‌شود. براي جذب شدن به سمت صدا بايد به صورت يك قطعه موسيقي جذاب باشد تا گوش ما آن را دنبال كند.

براي آهنگسازي فرد بايد استعداد و علاقه اين كار را داشته باشد. در واقع استعداد مهم‌ترين ويژگي اين فرد بايد باشد. همچنين فرد بايد دوره‌هاي مربوط براي اين هنر را گذرانده باشد. تحصيلات دانشگاهي داشته باشد و يا به صورت خودجوش در كلاس‌هاي آهنگسازي دوره ببيند. شما مي‌توانيد اين آموزش را در  بهترين آموزشگاه موسيقي بياموزيد.

گاهي اوقات با شنيدن يك قطعه موسيقي آن‌قدر حال و هوايمان تغيير مي‌كند كه تا چند روز ما را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين موسيقي حاصل مدت‌ها زحمت آهنگساز است. طبيعتا چنين آثار هنري در مدت كوتاهي پديد نيامده است.

آهنگساز كيست؟

خلق يك قطعه موسيقي توسط هنر و دانش يك آهنگساز به وجود مي‌آيد. در واقع آهنگساز بايد كاملا با نت خواني و نت نويسي، هارموني و رهبري اركستر آشنا باشد. اين افراد سال‌هاي سال است با موسيقي عجين شده‌اند. درك درستي از مفاهيم آن دارند و با سبك‌هاي موسيقي آشنا هستند. علاوه بر اين با تمامي سازهاي دنيا آشنايي دارند، حتي اگر قادر به نواختن آن نباشند، درك عميقي از آن ساز دارند. آهنگساز لازم است كليات و جزئيات تئوري موسيقي را بداند.

يك آهنگساز حرفه‌اي، تمام دانش و احساس خود را از سازهاي مختلف مي‌گيرد و از هماهنگي آن‌ها يك تركيب جالب پديد مي‌آورد. هر چقدر اين اثر خلاقانه‌تر و باب ميل اكثريت جامعه باشد، ماندگارتر مي‌شود.

گاهي آهنگ و ملودي آن‌قدر قوي و دلنشين است كه ضعف شعر و صداي خواننده را پوشش مي‌دهد. اما امروزه آهنگسازان حرفه‌اي براي شعر و خوانندگان حرفه‌اي كار مي‌كنند تا نتيجه نهايي فوق‌العاده از آب درآيد.

بهتر است آهنگساز حداقل با اصول نواختن يك ساز آشنا باشد. پيشنهاد مي‌شود با نواختن ساز پيانو كار خود را شروع كند. اين ساز مادر سازهاست. با پيانو مفهوم ريتم، ضرب، سبك و … آشنا مي‌شود. اين موضوع الزامي نيست. چرا كه بسياري از آهنگسازان حرفه‌اي تنها با زمزمه آهنگ مورد نظر خود را خلق كرده‌اند.

اصول آهنگسازي چيست؟

براي آهنگسازي نياز به برداشتن چند قدم داريم. در قدم اول بايد سبك‌هاي موسيقي را بشناسيد و سبكي كه فكر مي‌كنيد در آن موفق خواهيد شد را انتخاب كنيد.

آهنگساز لازم است قبل از ساخت يك قطعه، سبك مورد نظر را مشخص كند. همچنين بداند كه شهر يا ترانه اين آهنگ با چه لحني توسط خواننده، خوانده شود. سپس بايد بداند كه از چه سازهايي در آهنگ خود استفاده كند.

خلاق بودن در هر كاري توصيه مي‌شود. يك آهنگساز مي‌تواند چهارچوب‌ها را بشكند و يك اثر خاص خلق كند. اين خاص بودن در ذهن شنونده مي‌ماند و ماندگار مي‌شود.

گام بعدي مشخص كردن فرم موسيقي است. براي قطعه‌اي كه مي‌خواهيد خلق كنيد لازم است بخش‌هاي تكراري و يكسان را مشخص كند. در واقع بايد قسمت‌هاي مختلف قطعه را مشخص كنيد.

براي مرحله بعدي بايد خلاقانه عمل كنيد. اين مرحله مخصوص ايده‌پردازي شماست. راه‌هاي مختلف را بارها و بارها تكرار كنيد تا يك جرقه در ذهنتان روشن شود. اگر احساس خستگي كرديد، از ادامه كار دست بكشيد، براي خلاقيت لازم است ذهن شما در حالت خوبي باشد. اگر خودتان سازي را مي‌نوازيد، دست به كار شويد. با ساز خودتان شروع به نواختن و خواندن كنيد. اگر به دلتان نشست آن را بر روي كاغذ يادداشت كنيد. شما مي‌توانيد هر بار قسمت‌هايي از آن را حذف، ويرايش و اضافه كنيد.

متفاوت باشيد و تضادهاي جالب ايجاد كنيد. مردم موسيقي تكراري را نمي‌پسندند. از ريسك‌ها نترسيد و در بخش‌هايي از قطعه تضادهايي را براي جذابيت بيشتر آن ايجاد كنيد.

در مرحله آخر به طور كامل كار را بررسي كنيد و تغييرات نهايي را انجام دهيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۴:۰۰ توسط:norouzi موضوع:

متدهاي آموزش موسيقي به كودكان

آموزش موسيقي هم مانند باقي آموزش‌هاي هنري نياز به تمركز و دقت دارد. اين هنر براي آموزش نيازمند اين موضوع است كه متدهايي را داشته باشد تا فرد را براي تمرينات به شوق آورد. متدهاي آموزش موسيقي به كودكان بايد با سن آن‌ها متناسب باشد. اساتيدي كه براي كودك خود انتخاب مي‌كنيم بايد كمي هم علم روانشناسي و ارتباط برقرار كردن با كودك را بلد باشد.

شايد برخي از والدين احساس كنند كه  بهترين آموزشگاه موسيقي هم ممكن است به مدرسه و درس كودك لطمه بزند. در صورتي كه نظم را به فرزند خود ياد بدهيد از همان سنين كم مديريت زمان را در دست بگيرند كه هم به درس و مدرسه برسند و هم اين هنر زيبا را بياموزند.

يكي از دغدغه‌هاي والدين براي كودكانشان اين است كه با صرف هزينه‌هاي آموزش موسيقي آيا در نهايت فرزند آن‌ها از ادامه دادن آموزش اين هنر استقبال مي‌كند يا خير؟ شايد اين مرحله كمي حساس باشد و زحمتش پاي خودتان است. اين كه چه آموزشگاهي و چه استادي را براي كودك خود پيدا كنيد تا بتواند شور و شوق آموختن را در ذهن كودك شما روشن كند. وقتي اولين قدم را با اطمينان برداريد، نگراني شما از بين مي‎رود. اساتيد آموزشگاه موسيقي راه صبا، با تجربه درخشاني كه در اين سال‌ها داشته‌اند، علم صحبت با فرزند شما را مي‌دانند و كودك شما را راهنمايي مي‌كنند.

كودكان را با ارف آشنا كنيم

با ارف مي‌توان كودك را به دنياي موسيقي وارد كرد. جايي كه احساسات او با موسيقي و نت كامل مي‎شود. با ارف كودك از همان سنين كم با مفهوم ريتم در موسيقي به خوبي آشنا مي‌شود. براي درك ريتم در موسيقي آن‌ها بايد روزانه موسيقي را گوش دهند. تمرين كنند و نياز به حمايت والدين دارند.

بسياري از اساتيد ارف را قدم اول در يادگيري موسيقي به كودكان مي‌دانند. كودكان شما در دوره ارف به خوبي با مفاهيم نت خواني و ريتم آشنا مي‌شوند. همچنين پس از گذراندن اين كلاس‌ها آموزش نواختن سازهاي بلز و فلوت ريكوردر را شروع مي‌كنند. همچنين براي درك بهتر ريتم، گاهي تمبك هم مي‌نوازند.

شركت در كلاس‌هاي ارف باعث مي‌شود كودك شما به طور كلي با مفاهيم موسيقي آشنا شود. پس از اين مرحله او استعداديابي شده و مي‌تواند تشخيص دهد كه به چه سازي علاقمند است. مي‌توان گفت اين روش، از بهترين متدهاي  آموزش موسيقي به كودكان است.

آموزش ساز به كودكان

به عنوان والدين بايد راهنماي خوبي براي فرزندان خود باشيد. همانطور كه گفتيم بهترين راه، ثبت نام كردن كودكتان در كلاس‌هاي ارف است. اما پس از آن كودك به خوبي راه خودش را از طريق علايق پيدا مي‌كند و به حمايت‌هاي روحي و مالي شما نياز دارد. در صورتي كه كودك شما به سازي علاقه زيادي نشان داد مي‌توانيد او را به پيش يك استاد خبره ببريد تا با او مشورت كند. سپس بعد از اطمينان اقدام به خريد ساز و ثبت نام او در كلاس‌هاي مورد علاقه‌اش كنيد.

براي دوره‌هاي آموزش توجه كنيد كه به سلامتي كودك شما لطمه وارد نكند. براي مثال بهتر است اين دوره‌ها را در فصل تعطيلي مدارس بگذرانند. اما اگر علاقه كودك اجازه داد كه در ماه‌هاي ديگر هم به دنبال آموزش موسيقي برود، بايد فكري براي استراحت و تمرين او هم داشته باشيد. براي مثال اگر قرار است مسير طولاني براي رسيدن به آموزشگاه طي كند بهتر است كلاس‌هاي موسيقي را به صورت فشرده ثبت نام نكنيد تا در طي چند روز در هفته فرصتي براي تمرين و استراحت و درس خواندن هم داشته باشد.

يكي از متدهاي آموزش موسيقي به كودكان اين است كه همواره او را تشويق كنيد. وقتي نت‌ها را مي‌آموزد و از آن براي شما صحبت مي‌كند به او بازتاب مثبتي نشان دهيد تا آموزش برايش لذت بخش شود.

براي آموزش ساز به كودكان خود بايد صبر و حوصله داشته باشيد. توقع نداشته باشيد كه با يك ترم آموزش بتواند با ساز خود شاهكار كند. براي حرفه‌اي شدن لازم است چندين سال زمان و تمركز گذاشت. سپس نتيجه سال‌ها تلاش او را خواهيد ديد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۲۳:۱۶ توسط:norouzi موضوع:

نكاتي براي انتخاب ساز در يادگيري موسيقي

انتخاب ساز

موسيقي زبان مشترك در سطح جهان است. صدايي كه حتي گياهان و حيوانات با آن ارتباط برقرار مي‌كنند. حتما بارها براي شما هم پيش آمده كه موسيقي خارجي را گوش داده‌ايد و به دلتان نشسته. ممكن است زبان خواننده و شعر آن را متوجه نشويد اما حس زيبايي را به شما منتقل كند. در اين مقاله شما را راهنمايي مي‌كنيم تا براي انتخاب ساز دچار سردرگمي نشويد.

موسيقي دنياي حس است كه از طريق صدا حسش را به ما منتقل مي‌كند. اگر به تازگي مي‌خواهيد به آموزش موسيقي بپردازيد بايد در ابتدا بدانيد كه به چه سبك‌هايي از موسيقي علاقمند هستيد. هر ساز و آوازي سبك خاص خودش را دارد.

براي مثال همه ما مي‌دانيم ساز گيتار كلاسيك براي موسيقي پاپ به كار برده مي‌شود و ساز سنتور براي موسيقي‌هاي سنتي. اما امروزه هنر آهنگسازان باعث شده موسيقي‌هاي تلفيقي را بسازند كه از سازهاي مختلفي در قطعه موسيقي خود استفاده كنند. بنابراين ممكن است در يك آهنگ پاپ صداي سازهاي سنتي را هم بشنويم. اما ماهيت هر سازي براي سبك خاصي ساخته شده است. انگار سازها هم مانند هر وسيله‌اي فرهنگ خاصي براي استفاده را دارند.

آموزشگاه راه صبا جزو  بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران است كه مي‌توانيد براي آموزش اين هنر زيبا به آن مراجعه كنيد و با اساتيد بنام كشور آشنا شويد.

 

انتخاب ساز براي خودمان

اگر براي بار اول بخواهيم با دنياي سازها آشنا شويم كارمان كمي سخت است. اما نگران نباشيد. هر موسيقيدان و هر هنرجويي در ابتدا اين مسير را طي كرده تا توانسته به آرزوي خودش برسد. همان طور كه در بالا اشاره كرديم زماني كه مي‌خواهيم وارد عرصه موسيقي شويم بايد بدانيم طنين چه سازي به دلمان مي‌نشيند. و آيا علاقه‌اي به گرفتن آن ساز در دستان خود هستيم؟ خودتان را در حال نواختن آن ساز مجسم كنيد و ببينيد آيا با اين كار لذت مي‌بريد يا خير.

نواختن هيچ سازي آسان نيست. بنابراين به دنبال آسان ترين ساز نگرديد. هر شخص استعداد خاصي براي نواختن هر سازي دارد. شما در ابتدا علاقه خود را بسنجيد. سپس قبل از خريد ساز مي‌توانيد با ساز مورد علاقه خود آشنا شويد. براي اين كار هم مي‌توانيد خودتان جستجو كنيد و هم با يك استاد خبره در آموزشگاه موسيقي مشورت كنيد.

از آن‌جايي يادگيري ساز بدون تمرين امكان پذير نيست، بنابراين نمي‌توانيد تنها به تمرينات كلاسي بسنده كنيد. اما شايد در اين مرحله همچنان دودل باشيد كه آيا توانايي نواختن چنين سازي را داريد يا خير. براي اين منظور مي‌توانيد ساز را براي مدتي اجاره كنيد و يا از كسي قرض بگيريد. سپس در صورت اطمينان ساز مورد علاقه خود را خريداري كنيد.

شناخت علايق كودك و آشنا كردن آن با دنياي موسيقي

ذهن فعال كودك آماده يادگيري است. چرا كه دغدغه بزرگسالي را ندارد و مغز او از نگراني‌ها به دور است. بهترين سن براي يادگيري ساز در كودكي و در سنين ۴ تا ۶ سال است. پيشنهاد مي‌كنم مقاله ما را در سايت راه صبا با موضوع بهترين سن براي آموزش موسيقي بخوانيد.

اگر كودك شما در اين سن باشد بهترين فرصت براي يادگيري موسيقي است. اما اگر بزرگتر هم كه باشد، بايد بدانيد كه هيچ‌گاه براي يادگيري دير نيست. اما موضوعي كه بايد در نظر بگيريد اين است كه راهنماي خوبي براي فرزند خود باشيد. چنانچه خودتان اطلاعات كافي در اين خصوص نداريد مي‌توانيد كودك خود را به پيش يكي از مشاوران موسيقي در آموزشگاه موسيقي ببريد تا انتخاب ساز را براي او راحت تر كند.

اما پس از شناخت علاقه كودك خود، يك استاد خوب براي او پيدا كنيد. از اين به بعد مرحله آموزش او آغاز مي‎شود. ممكن است در جلسات اول كمي دلسرد شود اما اين هنر شماست كه او را تشويق كنيد تا به سر ذوق آيد.

اگر كودك شما استعداد خوبي هم در خواندن دارد بهتر است اون را تشويق كنيد تا شعرهايي را هم همراه نواختن بخواند. براي اوايل آموزش كار سختي است اما او را حرفه‌اي مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۱:۴۹ توسط:norouzi موضوع: