آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

هارموني در موسيقي چيست؟

هارموني يك لغت در زبان يوناني كه به معني تناسب است. هارموني معناي ارتباط بين اشيا در طبيعت به صورت ديداري يا حسي است. اين لغت در موضوعات مختلف مي‌تواند به كار برده شود. براي مثال احتمالا هارموني رنگ به گوشتان خورده است. در اين هارموني بايد رنگ‌هايي كه در چرخه رنگ با هم تناسب دارند را در كنار هم قرار دهيد. اين موضوع در علم دكوراسيون كاربرد زيادي دارد. اما ما در اين مقاله مي‌خواهيم درباره هارموني در موسيقي صحبت كنيم.

اگر بخواهيم قطعه موسيقي كه سال‌ها براي ساخت آن وقت و انرژي گذاشته‌ايم، براي عده زيادي به محبوبيت برسد بايد اين قطعه شسته رفته و بي‌عيب و نقص باشد.

لازم است براي يادگيري و ساخت يك موسيقي هارمونيك، به دنبال بهترين آموزشگاه موسيقي بگرديد و با گذراندن كلاس‌هاي تئوري براي اين مفهوم آماده شويد. با مشورت اساتيد موسيقي خود مي‌توانيد دوره‌هايي كه در آن به شما موسيقي هارمونيك را آموزش مي‌دهند شركت كنيد و در آينده بتوانيد يك آهنگساز حرفه‌اي شويد؛ كسي كه سبك خاص خودش را دارد.

هارموني چيست و مفهوم آن در موسيقي

اگر بخواهيد مفهوم هارموني در موسيقي را درك كنيم در مرحله اول بايد با تئوري بنيادي در موسيقي آشنا شويم. اين تئوري شامل مشخصه‌هاي صدا در موسيقي، نشانه‌هاي اوليه در موسيقي، گام و توناليته، تاكيد و وزن، قواعد نت نويسي، آكورد شناسي و … است.

در واقع اگر بخواهيد آموزش موسيقي را به صورت حرفه‌اي‌تري شروع كنيد بهتر است قبل از شروع تمرين عملي ساز، با مفاهيم اوليه و تئوري بنيادي موسيقي آشنا شويد. اين موضوع به شما كمك مي‌كند تا در حين تمرين و آموزش عملي موسيقي، آگاه‌تر از ديگران پيش رويد.

هارموني موسيقي لازمه ساخت يك ملودي زيباست. براي ايجاد اين هارموني بايد تناسب ميان بخش‌هاي مختلف قطعه ايجاد باشد. اگر بخواهيم به صورت دقيق‌تر براي هارموني تعريفي بياوريم، هارموني يعني علمي براي وصل كردن اصولي آكوردهاي يك قطعه به همديگر و در زمان مناسب است. زماني كه اين هم‌آهنگي در موسيقي ايجاد شود هارموني بي‌نظيري در قطعه موسيقي شما رخ خواهد داد.

آكورد يكي از مفاهيم اوليه براي آموزش موسيقي است. زماني كه يك يا چند صداي مختلف بر روي ساز را با فواصل مشخص به صدا درآوريد، به آن آكورد مي‌گويند. براي ايجاد هارموني بايد به مفهوم آكورد شناسي مسلط باشيد و بتوانيد بر روي ساز خود از آكوردهاي مختلف با اصول صحيح استفاده كنيد.

آشنايي با موسيقي هارمونيك

هارموني در موسيقي براي كساني كه مي‌خواهند يك آهنگساز حرفه‌اي شوند موضوع مهمي است. ممكن است شما نوازندگي يك ساز را فراگرفته باشيد و براي نواختن آن هم انرژي زيادي گذاشته باشيد و تا حد زيادي هم به صورت حرفه‌اي بتوانيد آن ساز را بنوازيد، اما از اصول و قواعد آهنگسازي با سازتان اطلاعاتي نداشته باشيد. براي همين منظور بايد با مفهوم هارموني موسيقي آشنايي داشته باشيد.

حتي اگر در زمينه آهنگسازي اطلاعات خوبي هم داشته باشيد، اما ندانيد كه براي ساخت يك ملودي بايد چه كاري انجام دهيد تا قطعه نهايي يك آهنگ گوشنواز و شنيدني باشد. در اين ميان آهنگسازاني هم هستند كه با اين مفاهيم آشنايي هم دارند، اما از هارموني قطعه ساخته شده خود رضايت ندارند. به همين دليل بهتر است در كلاس‌هاي آهنگسازي كه به مفهوم و يادگيري هارموني موسيقي مي‌پردازند شركت كنيد.

يك موسيقي هارمونيك داراي ويژگي‌هاي خاصي است. چنين موسيقي‌اي به ذهن شنونده را به سمت هدفي مي‌برد. سازهاي اين موسيقي با استفاده متوالي از آكوردهاي مختلف مي‌تواند معني و مفهوم خاصي را به شنونده برساند. اگر بخواهيم يك مثال واضح براي اين موضوع داشته باشيم، بايد به قافيه در شعر اشاره كنيم. قافيه‌ها نظم زيبايي به يك شعر مي‌بخشند. آكوردها در موسيقي هارمونيك هم به شكل منظم و متوالي ايجاد مي‌شوند. براي ساخت اين موسيقي نياز به يك ذهن خلاق است كه آهنگسازان حرفه‌اي در اين موضوع قدرت قابل توجهي دارند.


برچسب: هارموني در موسيقي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۵:۰۴ توسط:norouzi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :