آموزشگاه موسيقي راه صبا آموزشگاه موسيقي راه صبا .

آموزشگاه موسيقي راه صبا

آشنايي با تاريخچه ساز دوتار

تاريخچه ساز دوتار

اگر علاقمند به يادگيري اين ساز هستيد مي‌توانيد در آموزشگاه راه صبا زير نظر استاد ايوب سعيدي آن را بياموزيد. اگر به دنبال يك آموزشگاه موسيقي در تهران با اساتيد با تجربه هستيد ما به شما اين آموزشگاه را معرفي مي‌كنيم.

قصد داريم در اين نوشته راجع به ساز دوتار با شما صحبت كنيم. يكي ديگر از سازهاي زهي است كه دليل نامگذاري آن دقيقا با ساختار اين ساز يك مفهوم را مي‌رساند. يعني اين ساز داراي دو تار است كه قدمتي كهن در ايران زمين دارد. در ادامه تاريخچه ساز دوتار را براي شما مي‌گوييم.

اين ساز در ايران و كشورهاي آسياي مركزي محبوبيت خاصي دارد. اما زادگاه آن به كشور ايران باز مي‌گردد. نمونه‌هايي از تصاوير اين ساز در به صورت حجاري شده در طول تاريخ ايران مشاهده شده است.

براي نواختن اين ساز از پنجه استفاده مي‌شود و مانند تار و سه تار نمي‌توان از مضراب و ناخن براي نواختن آن استفاده كرد. معمولا براي نواختن آن از دو انگشت شست و انگشت سبابه استفاده مي‌كنند. البته در برخي از ناحيه‌ها از ديگر انگشتان دست نيز براي نواختن بهره مي‌گيرند. نوازنده براي نواختن دو راه دارد. يكي نواختن تارها به طريقي كه نوك انگشتان با صفحه ساز برخورد نكند كه در اين صورت صداي شنيده شده صداي ظريفي است. در نوع ديگري علاوه بر برخورد انگشتان به سيم، به صفحه ساز هم برخورد دارد كه صداي بي‌نظيري از آن شنيده مي‌شود.

دوتار چه نوع سازي است؟

اين باعث افتخار است كه چنين سازي زادگاه ايراني دارد. جلوه ظاهري اين ساز ساده است. يك كاسه گلابي شكل چوبي با دسته‌اي باريك كه پرده‌ها و سيم بر روي آن نصب شده است. اما اگر بخواهند آن را تزيين كنند قسمت دسته آن را با سنگ فيروزه يا استخوان شتر زيباتر مي‌كنند. اين كار بيشتر در استان خراسان انجام مي‌شود. چوب استفاده شده براي ساخت اين ساز، چوب درخت توت، گردو، زردآلو يا عناب است. در قسمت داخلي كاسه آن حفره‌هايي وجود دارد كه تضمين كننده صداي ناب ساز مي‌شود. در صورتي كه اين حفره‌ها در اثر رطوبت تغيير شكل دهند، صداي اوليه و با كيفيت از ساز به گوش نمي‌رسد.

در گذشته‌هاي دور چوب اين ساز را با روش‌هايي به شكل پوك در‌آورند تا صداي بهتري از آن به گوش برسد. يكي از اين روش‌ها قرار دادن چوب ساز درون آهنگ بود.

امروزه دو رشته سيم فلزي بر روي اين ساز نصب مي‌شود، اما در گذشته‌هاي دور از ابريشم براي ساخت سيم‌هاي آن استفاده مي‌شد. همانطور كه گفتيم اين ساز داراي دو تار است. يكي از آن‌ها صداي بم‌تري دارد و ديگري به عنوان صداي زير استفاده مي‌شود.

تاريخچه ساز دوتار

بسياري بر اين باورند كه اين ساز براي اولين در قسمت خراسان شمالي به محبوبيت رسيد. قدمت آن به چند هزار سال پيش باز مي‌گردد. البته اين ساز در نواحي‌هاي ديگري از كشورمان نيز نواخته مي‌شد.

بسياري از موسيقي‌دان‌ها اين ساز را مادر تنبور و سه تار مي‌دانند. اين ساز در گذشته‌هاي دور در خراسان شمالي اهالي روستا را به دور هم جمع مي‌كرد تا براي شنيدن نواي اين ساز به گوش بنشينند.

دوتار در شهرهاي ديگري مانند  نيز ساز محبوبي است. اما در هر نقطه صداي به خصوصي از اين ساز به گوش مي‌رسد. اما اصول ساخت اين ساز در هر منطقه به يك شكل است. به طور كلي دوتار در قسمت شمالي و شرقي ايران طرفداران بيشتري دارد. اين ساز علاوه بر خراسان شمالي در شهرهاي ساري، علي آباد كتول، گلستان و تركمن صحرا هم رواج دارد. دوتار در قسمت‌هاي شمالي و شرقي ايران داراي تفاوت‌هايي هست. يكي از تفاوت‌هاي آشكار در اين دو منطقه تعداد پرده‌هاي دسته ساز است. تعداد پرده‌هاي اين ساز در منطقه خراسان شرقي هشت پرده و در قسمت خراسان شمالي تعداد يازده پرده بر روي دسته ساز مشاهده مي‌شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۶:۴۱ توسط:norouzi موضوع:

موسيقي تلفيقي چيست؟

موسيقي تلفيقي

هنر موزيسين سبك‌هاي تلفيقي اين است كه سازهاي موسيقي را محدود نداند. جدا از اين كه هر سازي براي خود يك مبدا ساختي دارد، بتواند آن را با هم به يك هماهنگي زيبا برساند.  شما مي‌توانيد انواع سازهاي سنتي و پاپ را در آموزشگاه راه صبا كه يكي از بهترين آموزشگاه موسيقي در تهران است را بياموزيد.

موسيقي هم مانند هر هنر ديگري سبك‌هاي متنوعي دارد. يكي از حس‌هاي ۵ گانه ما شنيدن كه موهبتي براي گوش دادن موسيقي است. براي اين هنر تنها شنيدن كافي نيست. بايد درك درستي از موسيقي داشته باشيم. سليقه هر فردي شنيدن سبك يا سبك‌هاي خاصي را انتخاب مي‌كند. اگر هر يك از اين سبك‌ها را باهم استفاده كنيم و يك موسيقي تركيبي ايجاد كنيم، در واقع موسيقي تلفيقي ايجاد كرده‌ايم.

آهنگساز در پشت ساخت يك قطعه موسيقي آن هم به روش تلفيقي حتما هدفي در پيش دارد. اگر به اين هدف پي ببريد گوش دادن به نواهاي تلفيقي برايتان جذاب‌تر از گذشته مي‌شود و موسيقي دريچه جديدي به رويتان باز مي‌كند.

 ممكن است دو ساز براي دو كشور متفاوت و دو فرهنگ كاملا متضاد براي يك قطعه موسيقي انتخاب شود. اما براي پديد آوردن يك آثار تلفيقي زيبا بايد به صورت هوشمندانه برخورد كرد و از دل آن تشابه‌هايي را ايجاد كرد.

تعريف موسيقي تلفيقي

اين نوع موسيقي نام ديگري هم دارد؛ موسيقي فيوژن. كلمه فيوژن به معني پيوستگي و تركيب، به سادگي مفهوم اين سبك از موسيقي را مي‌رساند. تاريخچه موسيقي فيوژن به حدود ۵۰ سال پيش بازمي‌گردد. در آن سال‌ها عده‌اي از موزيسين‌ها اين كار را با ساز جاز كردند. بداهه نوازي باعث شد آن‌ها ساز جاز را به طوري بنوازند كه با سبك‌هاي متفاوت مانند بلوز، راك و … هماهنگي داشته باشد. به اين ترتيب توانستند چند سبك را با هم تلفيق كنند و يك سبك جديد خلق كنند.

آن‌ها به اين سبك ابداعي جاز فيوژن مي‌گفتند، چون براي ساز يك قطعه از سازهاي الكتريكي استفاده مي‌كردند و حضور سازهايي مانند پيانو در آن كاربردي نداشت.

بعد از اين كه موسيقي با سبك جاز فيوژن بين شنوندگان و موسيقيدان‌ها محبوب شد، اين روش براي سبك‌هاي ديگر هم مورد استقبال قرار گرفت. از آن پس هر وقت براي يك قطعه موسيقي از دو يا چند سبك موسيقي استفاده مي‌شد به آن موسيقي فيوژن يا تلفيقي گفتند. اين اتفاق يك رويكرد جديد در دنياي موسيقي به حساب مي‌آمد.

موسيقي فيوژن در ايران

به تازگي شاهد وارد شدن اين سبك به موسيقي‌هاي ايراني هستيم. اين موسيقي‌ها اگر به صورت هنرمندانه خلق شوند تبديل به يك شاهكار مي‌شوند. امروزه در گروه‌هاي موسيقي ايراني راجع به اين سبك موسيقي تلاش‌هاي فراواني مي‌شود. گروه دنگ شو يكي از گروه‌هاي موسيقي بود كه اثرات خود را به صورت موسيقي تلفيقي به گوش مردم مي‌رساند. گروه‌هاي ديگري هم اين كار را انجام دادند و بازتاب خوبي از اين ماجرا دريافت كردند.

اگر در سطح حرفه‌اي هستيد و مي‌خواهيد اثري متفاوت خلق كنيد لازم است به تمامي ويژگي سبك‌هاي متنوع موسيقي تسلط داشته باشيد. علاوه بر اين شما بايد قابليت‌هاي سازهاي موسيقي را بدانيد و آن‌قدر توانمند در اين امر باشيد تا بتوانيد چند فرهنگ موسيقي را در هم پيچ و تاب دهيد و يك اثر هنري بي نظير به دست آوريد. اثري كه هر شخصي با شنيدن آن به فرهنگ‌هاي مختلف موسيقي هم علاقمند شود.

با اين روش خيلي از افراد موسيقي سنتي و موسيقي پاپ را با هم به تلفيق در مي‌آورند. ممكن است شنونده علاقه چنداني به موسيقي سنتي نداشته باشد و به همين دليل با اين سبك غريبه باشد. در صورتي اين اثر با سبك تلفيقي به دل شنونده بنشيند، ذهن او را كنجكاو مي‌كند تا بيشتر از اين سبك اطلاعات به دست آورد. به همين واسطه بسياري از افراد با سبك سنتي و فرهنگ كهن ايراني آشنا شدند و دايره سلايق آن‌ها در موسيقي گسترش يافت.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۵:۲۶ توسط:norouzi موضوع: